[slikom] Re: eSpeak plus Mbrola 1.36

  • From: Zlatko Sobočan <sobocan@xxxxxxxxxxxx>
  • To: "SliKom \(Grupa\)" <slikom@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 14 Mar 2008 08:05:54 +0100

    Pozdrav, Gradimire!

Dobro si primjetio, iz Command Line se moze pokrenuti bilo koji jezik
eSpeaka.

eSpeak iz Command Line je predviden za testiranje izgovora karaktera,
rijeci, programskog koda itd. To je alat koji je u osnovi namjenjen ljudima
koji rade na razvoju.

Govorna jedinica eSpeak je sastavljena od vise komponenata. Jedna od njih je
sintetizator govora. Po zadanom, eSpeak ima formantnu sintezu govora, ali
joj se moze dodati difonska baza od Mbrole. Ovime je programski kod
visestruko iskoristen. Postoji neka najava da bi se na programski kod dodala
i eSpeak baza temeljena na ljudskom govoru. Ovo je sada jos uvijek samo
ideja. Ukoliko to zazivi, tada ces moci postaviti omiljeni glas da govori
danju i nocu, danju i nocu, danju i nocu ...

Lijep pozdrav,
Zlatko

Od: "Zlatko Sobočan" <sobocan@xxxxxxxxxxxx>
Tema: [slikom] Re: eSpeak plus Mbrola 1.36

    Pozdrav, Dobrinko!

Dobrinko pita:
1. Pri instalaciji espeak kada dodjem do trenutka upisa glasova, dali u
polju kada mi kaze upisite glas npr sr i td dali tu sta upisujem ili ne,
odnosno dali upisujem samo u onih 5 polja izbrisavsi prethodno ono sto je
upisano pa prema zelji ispunim jedno ili svih 5 polja?

Odgovor:
Da, tako je.

Hrvatska distribucija vec nudi instalaciju: osnovnog glasa hrvatskog,
bosanskog i engleskog eSpeaka i instalaciju difonske baze Mbrole. Po zelji,
ove glasove mozes prihvatiti klikom na gumb "Naprijed" ili ih obrisi i upisi
zeljene s varjantom. Glasovi eSpeaka s varjantom se pisu:
* zenski glasovi: bs+f1 ... bs+f5
* muski glasovi: bs+m1 ... bs+m5

Mbrola nema mogucnosti varjante glasa. Za Mbrolu upisi: mb-cr1

Instaler moze instalirati najvise sest glasova ili onoliko koliko je polja
popunjeno.

Dobrinko:
2. dali ako zelim upisati hrvatsku varijantu, upisujem"hr ili cr" i sta
upisem da bih imao hrvatsku mbrolu?

Odgovor:
Glasovi eSpeaka s varjantom se za sve jezike pisu jednako. Dakle,
* zenski glasovi s varjantom: [oznaka jezika]+f1 do +f5
* muski glasovi s varjantom: [oznaka jezika]+m1 do +m5

Osnovni glas eSpeaka se upisuje samo oznakom jezika npr. "bs" za bosanski
ili "hr" za hrvatski jezik.

Za hrvatsku Mbrolu upisi: mb-cr1

Dobrinko:
3. kada instaliram espeak i u Jaws language sub menu/change language
pokrenem sapi5 zatim u sintezi odaberem croatian meni bude dostupan samo
wintalker a espeak nemoze da proradi. Sta ciniti da mi se espeak oglasi?

Odgovor:
Slican problem sam imao i ja. Rijesio se sam nakon ponovnog pokretanja
racunala. Drugi puta pak tek nakon sto sam u upravljackoj ploci / Govor
postavio eSpeak za zadani glas racunala.

Ovo je problem Jawsovog Sapi5 drajvera. Tvrtka "Freedom Scientific" je
obecala ispraviti ovaj bug i nadamo se da ce to napraviti u slijedecoj
verziji Jawsa.
Drugi citaci ekrana i softveri iz grupe tekst_u_govor nemaju ovaj problem.

Ako koristis eSpeak na Windows Visti i Windowsima XP, tada si mogao
primjetiti jednu zanimljivost. Podrazumijeva se da koristis istu verziju
eSpeaka i Jawsa.
Na Windowsima XP, glas bosanskog eSpeaka u Jawsu bit ce prijavljen kao
"Croatian", a u Visti pod "Bosanski (Latinica, Bosna i Hercegovina)".

Kod za hrvatski jezik je "41A", a za bosanski "141A". Windowsi XP ne
korigiraju losu izradu Jawsovog Sapi5 drajvera i zbog toga on "proguta" prvu
znamenku i pogresno prikazuje naziv jezika. Ovaj problem imaju sve zemlje
ciji je kod cetveroznamenkasti. Na srecu, bosanski i hrvatski jezik nisu
tako razliciti kao sto su to neki drugi.

Lijep pozdrav,
Zlatko

Poslano: ponedjeljak, 10. ožujak 2008 17:42
Predmet: [slikom] Re: eSpeak plus Mbrola 1.36

Pozdrav Zlatko.
Iako je mnogo puta bilo rijeci na ovoj listi vvezano za instalaciju espeak,
ipak imam nekoliko nedoumica pa ako bi mogao razjasniti:

Hvala unaprijed od Dobrinka.