[slikom] Da li je "sagorevanje" televizora stvaran problem?

  • From: _ Rajko _ <r.tomic@xxxxxxxxx>
  • To: <slikom@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 9 Mar 2008 02:30:02 +0100

Jeste, svojstven naročito plazma televizorima i modelima s katodnom cevi.
Statična slika koja predugo stoji na ekranu može da se "utisne" u fosforni
premaz i da ostane u njemu, ponekad trajno. Isto tako, ukoliko se deo ekrana
ne koristi duže vreme – na primer, ako TV programe najčešće gledate u
"nomalnom" režimu (sa odnosom strana 4 : 3) – crne trake oko slike mogu da
se pretvore u sastavni deo ekrana.

Ako imate plazma televizor, ne bi bilo loše da ograničite vreme gledanja
programa sa statičnim logotipom ili nekom drugom informacijom u režimu 4 :
3, ili pak da crne trake pretvorite u sive. To je naročito važno u prvih
nekoliko meseci nakon kupovine televizora, jer što je on stariji, to je
manje verovatno da će "sagoreti". Ako volite starije serije ili filmove
snimljene pre sredine pedesetih godina prošloga veka, i to onako kako zaista
izgledaju, ne kupujte plazmu. Više infomacija o režimima prikazivanja slike
i o tome kako da izbegnete "utiskivanje" slike pronaći ćete u tekstu Beki
Vorning "Kako da dobijete najviše od svog televizora visoke definicije"
LCD televizori su manje podložni zadržavanju slike na ekranu, ali se to ipak
može dogoditi. Znam najmanje jedan slučaj kada je nov LCD televizor trajno
oštećen dužim korišćenjem prikaza u formatu 4 : 3 (oko šest časova dnevno).
Naravno, pošto ne sadrže fosfor, LCD ekrani ne mogu da pretrpe istinsko
"sagorevanje". Oštećenje bi se pre moglo nazvati "zadržavanjem slike", ali
je krajnji rezultat praktično isti.

Bez obzira na tehnologiju i tip ekrana, smanjivanje svetloće i kontrasta
povećava šanse da se izbegne oštećivanje.

Koliko ja znam, DLP televizori nemaju problema sa utiskivanjem slike.