[skriva] Re: [skriva] Frågor ang. flytten

  • From: "Anders Pemer" <anders@xxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 15 Mar 2007 00:23:17 +0100

> Och flytten skedde enbart för att ahrvid censurerades
> efter han ägnat sig åt personangrepp och vägrat backa
> upp dem med några fakta.

Mja. Jag var med i fandom - ny där då - när den aktuella röstskandalen
inträffade 1987, och jag har aldrig ändrat min ståndpunkt att jag delade
Ahrvids uppfattning av vad som hade gjorts i den där fanfondsomröstningen.

Så som jag tolkar det har Ahrvid med det han har återgivit av det som hände
1987 faktiskt backat upp personangreppen med fakta i någon mån. Sedan håller
jag onekligen med om att hans inlägg om Bellis nu har varit personangrepp.

Om inte både jag och Ahrvid, men ingen annan, bara har drömt, så sade reglerna
som var tryckta på röstsedlarna 1987 faktiskt uttryckligen att det var enbart
undertecknade röstsedlar i original som var giltiga röster och att man inte
fick rösta via bud.

Vad jag sedan har trott mig veta (?) sedan 1987 är att Johan Schimanski ledde
stort några dagar innan sista omröstningsdagen, men att Bellis passerade och
vann med en hoper röster som samlats in per telefon, och alltså inte via några
undertecknade, per post insända, röstsedlar i original.

Fandom i stort lugnade ner sig väldigt snabbt och valde att heja på Bellis och
inte på Ahrvid, och det enda jag känner att jag möjligen kan ha fattat fel och
i så fall också bara minnas subjektiva åsikter från Ahrvid är att reglerna om
rösterna inte alls skulle ha sagt något specifikt om att telefonröster inte var
giltiga, men jag har aldrig haft något annat intryck än att de flesta andra
bara tyckte att Ahrvids kverulerande var jobbigt och enklare att bortse ifrån
bara för att det var just han som kverulerade.

Jag har aldrig uppfattat något annat än att fandom i stort i så fall bara
tyckte att - "vadå, röster som röster, och mycket att bråka om..."

Om någon annan som var med på den tiden har bättre fakta än jag på de här
punkterna är jag mycket nyfiken på vad jag har missat för fakta från den andra
sidan i SEFF-historien. Jag hade i stort sett bara kontakter med Ahrvid just
när det hände, och blev mer etablerad i fandom i stort några år senare, men
vilka argument eller sanningar om SEFF-historien jag aldrig må ha hört vet jag
inte.

Och fram till nu har jag faktiskt inte tänkt så mycket på saken på kanske 17-18
år åtminstone.

Så den som kan och vill - upplys mig hemskt gärna!!

Det skulle inte vara fel att den andra versionen av den historien kom till tals
också. Ahrvid själv har ju bara antytt vad som faktiskt hände 1987 i det som
skrivits de sista dagarna, och alla andra har bara sagt "Tyst nu, Ahrvid" och
"Ge dig nu, Ahrvid", så den som inte haft en susning om vad det var som hände
1987 har inte fått mycket klarhet förrän med dessa rader från mig. Och jag har
bara återgivit skeendet som jag - mest med information från Ahrvid - uppfattade
det. Om det inte är sanningen vill jag gärna också höra sanningen.

Pemer