[SKRIVA] Re: skriva Digest V5 #227

  • From: Roger Magnusson <s031720@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Fri, 19 Aug 2011 10:56:28 +0200

"Det där är inte en lätt situation och det finns ganska många faktorer att
fundera över. Är det rimligt att vem som helst ska kunna knalla in från
gatan och beställa en utredning på ditt barn? Om kvinnan vägrar att skriva
under papprena så startas dessutom en utredning kring faderskapet. Jag är
verkligen inte övertygad om endera sidan här, mycket möjligt är detta
föråldrat, men vilka situationer skulle det kunna skapa om vem som helst
kunde beställa faderskapsutredningar på vilket barn som helst, även om det
inte fanns någon anledning till det? Nu tror jag inte att det skulle vara
ett stort problem i praktiken, men det tål att tänkas på."

***
Självklart borde en sambo AUTOMATISKT bli utsedd till far i det att han är
sambo, att äktenskap har något som helst med faderskap att göra är en
fullständigt bisarr riktlinje som lagen följer idag. Om han eller hon sedan
vill bestrida det så har de båda den juridska rätten att göra det, eftersom
de då bägge betraktas som föräldrar i lagens mening. Ett obligatoriskt
faderskapstest i samband med förlossningen borde också vara en självklarhet,
för precis som du säger är moderns biologiska koppling till barnet aldrig
under fråga, men för fadern borde det vara en rättighet att få veta (inte
minst för att det har stora juridiska konsekvenser).

Enligt en undersökning i storbrittanien visade t.ex. att över 10% av männen
ovetande inte var biologiska fäder till sina egna barn.  På
babyhjälp.se<http://xn--babyhjlp-5za.se>nämner de siffran 13%.

Om så det biologiska faderskapet inte är fastställt (t.ex. att det inte
finns en man med i bilden) så bör en man som tror sig vara far till barnet
ha rätt att begära en utredning av socialtjänsen, och om de finner att det
finns rimliga skäl, få göra ett faderskapstest. (dvs på samma vis som modern
får göra idag.)
***

> "Kanske för att någon måste vara default så att även de som inte gör ett
> aktivt val får ut pengarna. Borde man använda alfabetisk ordning istället?
> Tror att det mest skulle vara förvirrande."
>
> +
> Varför måste någon vara default? Är det inte rimligare att
> default-fördelningein i så fall är hälften var? Detta är ett särskilt stor
> problem i familjer med delad vårdnad efter en vårdnadskonflikt, det är
> t.ex.
> inte ovanligt att när fader är huvudvårdnadshavare så tar modern
> fortfarande
> [...]

"Jag kan inte säga att jag bryr mig särskilt mycket om symboliken i på vems
konto dessa pengar hamnar. Dock är det så att många barn inte har någon känd
far, och ofta kan det ta tid innan faderskapet är utrett  - vilket kan vara
anledningen till att modern har valts som default. Administrativt är det
enklare att ha en mottagare. Men som sagt, jag skulle inte bry mig om det
fördelades 50/50 och gjorde någon glad."

***
Det är inte symbolik. Kan du inte se det orättvisa i att ena föräldern får
barnbidraget trots att den andra föräldern står för hela kostnaden? (som i
exemplet jag gav). Det är inte ett "whatever"-problem, det är ett reellt
problem för många män i samhället, och ju mer samhället börjar acceptera män
som riktiga föräldrar istället för backup-föräldrar och därmed börjar
tilldöma dem vårdnaden, ju större kommer det här problemet bli.
Men framförallt så¨är det på en principiell nivå ojämlikt i lag, dvs
juridisk diskriminering av mannen, ett av många fall som saknar motsvarighet
för  kvinnan, dvs vad det gäller juridisk könsdiskriminering i Sverige idag
så drabbar det enbart män. I den mån lagen inte är könsneutral så är det
alltid till mäns nackdel; och det är intressant att de parti som mutat in
jämställdhet som sina paradämnen inte pratar om detta. Det rimmar ju rätt
illa med teorin om könsmaktsordning.

Detta är alltså en viktig jämställdhetsfråga på många vis.
***

/Roger