[SKRIVA] Re: skriva Digest V5 #184

  • From: Roger Magnusson <s031720@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Fri, 8 Jul 2011 00:46:48 +0200

"Mmm, och där kommer vi lite till kruxet med det hela... om den största
poängen med att läsa dem är att det är kul, ja, då är frågan varför inte
skattebetalarna också ska stå för notan för folks skateboardläger, ridskola
eller någonting annat som man gör bara för att det är kul och för att bevara
vissa traditioner"
Du menar tillexempel som kulturbidrag? Eller bostadsbidrag? Eller varför
inte barnbidrag? Socialbidrag? Om grundprincipen är att staten inte skall
finansiera verksamheter som inte betalar sig själva och som folk bara gör
för att de själv "valt" att ha det så, så behöver hela vårt välfärdssamhälle
omstruktureras. Vissa tycker det. Jag håller inte med.Det finns andra värden
än ekonomiska att ta hänsyn till och frågan är ju givetvis var man skall
lägga gränsen.
Men faktum är dessutom att den lilla morot som studiebidraget är för
människor att studera, leder också till enorma inkomster för staten i fråga
om återbetalning av lån, ränta och förseningsavgifter. Till skillnad från
andra bidrag så går staten här plus, så ur ett krasst ekonomiskt perspektiv
är det bättre ju fler som tar studiemedel. (så länge de inte BARA tar
bidraget utan även lånet).

Det har förresten gjorts försök med s.k. professionshögskolor, bl.a. i
Borås, där det har funnits som avsikt att utforma alla utbildningar som
yrkesförberedande, men det har inte funnits något politiskt intresse för
det. Varför vet jag inte, men det har säkert med mångfald, folkbildning och
levande kultur att göra.
Själv anser jag att bildning är bra för själen, det är bra för välmåendet
(vilket har bevisats i "statussyndromet", högutbildade är sjuka mycket mer
sällan) och det är bra för allmänbildning, förmågan att se flera perspektiv,
tolerans (de mest intolleranta i samhället är ofta låtutbildade och i
utanförskap, med möjligt undantag för radikalfeminister), ödmjukhet inför
"sanningen med stort S" och en mängd andra positiva egenskaper.
Utbildning är aldrig dåligt, och det betalar sig för staten både i längden,
genom en lyckligare och mer upplyst befolkning, och på ett mer direkt sätt
genom återbetalning av lån. Med andra ord håller jag inte med om att vissa
utbildningsinriktningar skall begränsas; ju fler som utbildar sig ju bättre
är det för alla; så länge utbildningarna håller kvalite och akademisk
integritet och lär ut kritiskt tänkande och ett vetenskapligt
förhållningssätt.

Mina 5 öre i frågan.