[SKRIVA] röster om en Sjusvansad Katt

  • From: Håkan Doghead Eklund <doghead@xxxxxxxxxx>
  • To: e-skriva-lista <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 4 Aug 2013 09:32:00 +0200

Hej!Jag heter Håkan Eklund, är pappa, make och drömmare. Till yrket
fabriksarbetare och boende i Köping. På fritiden är jag drömmare av rang och
jag skriver, ritar, filmar och gör musik. Ofta i kombination med varandra eller
ihop med andra. Jag har, i början av sommaren, gett ut en bok tolvnitton förlag
och en feedback har jagfått och de positiv feedback som kommit. Känns väldigt
vänligt bemött av de som haråterkopplat och jag är förstås väldigt glad för
detta.
Jag skickade ut lite saxat till namn i adressboken och Ahrvid blåste mod i mig
att läggaut det på e-listan. "Man får göra reklam" sa han och det är väl det
jag pysslar med i dettanu antar jag.  Boken är en dialogbaserat drama mellan
ett Berättarjag och en mystisk Katt somför

- Håkan.     nu följer info och recensionsmaterialet

Saxat från recensioner/Omdömen
Kim Larsson, Poet och kraft bakom Eremonaut:
”..Bokjaget stöter på en helt ny färg, det görs hål i luften, världen är
trippigt plastisk, och det verkar stört omöjligt att nagla fast en sanning, att
få rätt i en diskussion med Krazy, som serverar berättarjaget vänliga
sarkasmer, kryptiska anvisningar och loja halvsvar. Och detta är också en bok
som retas med läsaren, på ett metaplan, samtidigt som Krazy retas med
berättarjaget, och boken är gränslös och svår att få grepp om, men i slutet
samlar lösa trådar ihop sig, och läsaren förstår vart boken har velat komma
hela tiden. Det har bara tagit lite tid, kanske för att berättarjaget är så
stagnerat, styrt av rädslor och fördomar.”
Peter Lucas Erixon, författare och poet:
”Här finns en hyperblandning av sällsynt lekfullhet, gränsöverskridande
fantasirikedom och en fascinerande brist på ängslan för litterära-kulturella
hierarkier och traditioner. Texten drar läsaren in i medvetandetillstånd där
man vistades som barn. Det hallucinatoriska landskapet, där inga riktiga
avgränsningar finns mellan yttre och inre, genombryts ibland av plötsliga och i
stunder överraskande vackra poetiska utfall.”

Helena Looft, Författare, verksam i Blinde Argus:
”..då träder färgerna fram ur det dunkla och börjar tala på olika sätt. Jag
tycker mycket om humorn och den originella storyn, de svävande samtalen,
skutten mellan utflippad fantasi och vardag och ditt sätt att ditt sätt att
leka med språket och göra nya ord av de gamla vanliga: mänskling,
ingentingiska, rysarramsor, knöltroll och "Har du folie på huvudet?" Boken
liknar ingenting annat jag läst, den är ju lite galen i positiv mening:
vildvuxen, gränslös och egensinnig "
Alexander Carlesson, poet:
”..Det var en härligt besynnerlig skapelse till bok. Fantasins anarki. Skönt
för att sådant sällan får komma med, på det ostyrda sättet i en bok, sådant
innehåll, i varje fall till viss del. Vissa delar är ju något mer
konventionella. Och så finns det tankar bakom. Som skapar en viss ordning i
kaoset.”

Göran Strömqvist, Kröikör Populär Poesi:
”..Vem skulle inte vilja ha ett sjunde sinne! Och att orden fick ta den
riktning ville! Och att man kommer igång med att slipa sin diamant. Och att man
inser att det är oreda som behövs."

Pia Lindstram, språkvetare och kattvän på kattbloggen:
”..Det finns det ingen tid till. Fast i ”Sjusvansad katt” avsätter
berättarjaget åtskillig tid till att försöka komma i kontakt med sig själv och
utröna om han har ett sjunde sinne. Krazy Katt har nämligen inte sju svansar
utan sju sinnen vilket gör att hon kan se saker och dolda samband i universum
som är fördolda för oss vanliga dödliga. Eller som vi bara vägrar se. Fast vi
borde kunna. Som att ”Sömn är grön”.

Freke Räihä, Författare, förläggare och språkvetare:
”Ett filosofiskt verk. Troligen den bästa bok jag läst av honom, dock har jag
någon oläst titel. Men den går hästlängder förbi den förra jag läste. Som om
ämnet berör författaren mer. Som om den nakenhet som föregår det metafysiska
sökandet i den samtidigt är något som motsäger bilden av den samtida läsningen.
Det gick inte att läsa den utan att tänka på att det kanske var författaren som
var bokens jag.”

Josef Bengtsson, Kulturskribent, magazin24:
”Det är en intressant bok som förhåller sig mellan fantasins värld och den
verkliga världen som vi dagligen lever i. Språket gör resan enklare och Håkan
Eklund har verkligen funnit ett perfekt uttryckssätt.”