[SKRIVA] Will Self mot den naturalistiska romanen

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sat, 15 Nov 2008 15:01:56 +0100

Läser bl a följande på förf och serieteckn David Nessles mkt läsvärda blog:

"Jag har aldrig läst en rad av författaren Will Self men blir definitvt sugen
på att göra det efter att ha lyssnat på det fantastiska föredrag i han höll i
Liverpool nu i veckan. (Det finns att ladda ner som podcast här – högerklicka
på Download Episode och välj spara. Men skynda er på, för jag tror bara att det
ligger ute en vecka.)
Self går till frontalangrepp mot flera av den s k “naturalistiska romanens”
konventioner, men framför allt mot dess sätt att skildra inre monolog.
Spirituellt, sarkastiskt, smart och en smula skruvat synliggör han det skenbara
i många av skönlitteraturens anspråk på att vara “realistisk”.
Efter föredraget följer en frågestund där särskilt en irländare — tycker jag
det låter som — ställer väldigt fiffiga frågor till Self, varpå en ordduell med
närmast Wilde-versus-Whistler-kvalitet utbryter. Länge leve BBC, säger jag.
Och apropå det diskuterar faktiskt även Melvyn Bragg och hans gäster
tankeprocesser den här veckan, men ur ett neurologiskt och psykologiskt
perspektiv — detta högintressanta program går att ladda ner som podcast här."

Programmet med Will Self finns på:

http://www.bbc.co.uk/radio/podcasts/r3arts/

Såvida ni nu inte går direkt till http://davidnessle.wordpress.com och kan
länka vidare därifrån (och läsa annat intressant på hans blog, för all del).

--Ahrvid--ahrvid@xxxxxxxxxxx / ahrvid@xxxxxxxxxxxx / Gå med i SKRIVA - för
författande, sf, fantasy, kultur (skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj:
subscribe)YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP!