[SKRIVA] Världens sämsta datorspel grävs upp

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 30 Apr 2014 22:03:11 +0200

1983 släppte Atari ett datorspel baserat på filmen "ET". Man gjorde miljontals
ex och trodde att det skulle sälja bra. Men framgången blev långt ifrån
fullständig. Recensenterna var föga begeistrade och spelet blev känt som
"världens sämsta datorspel" - en mäktig titel, måste man säga.
  Så Atari fick dumpa 728 000 ex av spelet på en soptipp i Mexico. Nu har
staden Almogordo bestämt att starta en arkeologisk utgrävning efter spelen!
http://www.nydailynews.com/news/national/diggers-find-atari-infamous-e-t-game-cartridges-landfill-article-1.1770182

Man har redan hittat hundratals exemplar, och "ET"-spelet lär väl ha ett icke
obetydligt kultvärde. Frågan är dock vilka som kan spela det? Så många av
Atari-maskinerna det var gjort för finns nog inte kvar. De går nog inte ens att
läsa in, då spelen är i form av någon sorts ROM-moduler gjorda för Atari.
  Men någon gör väl en Atari-emuleringsmiljö och en portning till PC.
  Min kandidat för världens sämsta datorspel är Kerstin Ekmans (författarinnan)
spel Rymdresa från tidigt 90-tal. Det var en del fåniga frågor och extremt
enkel grafik i spelet, inget mer. Jag skrev en nedgörande räka om det i en
datortidning. Det släpptes nog bara för att försöka casha in på fru Ekmans
namn. Det finns inga hinder mot att göra hur usla datorspel som helst - det kan
jag skriva! Men kriteriet måste vara att lansera något med hög svansföring -
och så blir det enormt avstånd mellan ambition och resultat...

E-antologin Sista resan http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan /