[SKRIVA] Vi minns allt mer

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 11 Nov 2008 10:43:16 +0100

SvD 9/11 hade en längre artikel om att forskare kommit fram till att "Minnet
blir bättre för varje generation" (
www.svd.se/nyheter/vetenskap/artikel_2014605.svd ).
  Det kallas Flynneffekten, och anses beror på bättre utbildning, bättre kost
och syskonskarornas storlek. I det senare fallet gynnas man ju färre syskon man
har, då föräldrarnas uppmärksamhet tidigt i livet delas upp på färre syskon.
Det man mätt är det s k episodiska minnet, en del av långtidsminnet, som
handlar om förmågan att dra sig till minnes episoder från tidigare.
  Enligt forskarna skulle rönen kunna tala för att pensionsåldern skulle höjas,
då vi mentalt verkar fungera allt bättre högre upp i åldrarna.
  Personligen tror jag också att aktivt bokläsande eller på annat sätt
deltagande i intellektuella sysselsättningar (skrivande, läsa mycket tidningar,
gå på utställningar, se film) också förbättrar de intellektuella förmågorna.
Jag tror t o m att det vissa föraktfullt kallar "skräpkultur" också bidrar till
sådant! Att läsa även "dåliga" böcker eller se en "skräpfilm" på TV, sätter
rimligen också fart på tankar och minnen och så där.

ahrvid@xxxxxxxxxxx / ahrvid@xxxxxxxxxxxx / Gå med i SKRIVA - för författande,
sf, fantasy, kultur (skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe)
YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP!
Explore the seven wonders of the world