[SKRIVA] Var skicka novell - tips?

  • From: "Pebbles Karlsson Ambrose" <pebbles@xxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 14 Sep 2011 18:43:43 +0200

Jag har en text om min mormor om hennes liv som nu är cirka 69 000 tecken.
Jag funderar på att göra om den till en novell, den behöver skrivas om en
hel del. Jag undrar om ni har några tips på vart man kan skicka noveller,
typ till antologier, på webben eller i veckotidningar? Jag är lite osäker på
om man kan skicka en följetong till veckotidningar, ungefär hur många tecken
per nummer ska det då ungefär vara och i hur många veckor får den hålla på?
Jag bläddrade lite i veckotidningarna på ICA idag, men det verkade inte
riktigt passa in där, antingen är det i tidningarna antingen romantiska helt
påhittade saker som var tre-fyra sidor, men de verkade hålla på i upp till 8
nummer/delar. Det finns rubriker typ "det här hände mig" med
verklighetssaker, men de var bara 1-2 sidor och tog sen slut, med en viss
händelse bara. Jag tänkte att jag kanske skulle kunna skriva min mormor
historia som en kärlekshistoria, men hon levde i över 50 år med min morfar
innan han dog. Typ baserad på en sann historia.
Fast den kanske är för lång och då vore det ju bättre att få in den i någon
antologi (hur långa får de vara då?), men de duggar ju inte tätt direkt. Jag
har verkligen inte bråttom, så man kan ju avvakta med det hela tills det
dyker upp någon novelltävling någonstans. Men novelltävlingen i Umeå (som
jag redan skickat ett annat bidrag till) har max 30 000 tecken som regel.

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra med texten, några idéer? Först tänkte
jag göra en bok av det, men alla som läser tycker inte att storyn är
tillräckligt intressant för det, dvs håller inte. Det finns glimtar som är
spännade så om man kortar ner texten och skärper upp den lite blir det nog
bra. Tips?

Med vänlig hälsning Pebbles