[SKRIVA] VIP Story

  • From: "Ahrvid Engholm" <ahrvid@xxxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sat, 24 Nov 2007 16:50:37 +0100

Fick tag på ett ex av VIP Story I som utgavs av Sölve Dahlgren, Helsingborg. Jag var med i VIP Story II, med novellen Trigomiskeln, som kom efter I. Sedan dess tycks det ha varit svårt att få ekonomin att gå ihop i VIP Story-projektet (det är dyrt att trycka saker, om inte annat, särskilt i fyrfärg - varav denna novelltidning har mycket) så det verkar inte ha blivit mer tidningar. Däremot har VIP Story sin website ( www.vipstory.se ), och jag läser på den att det är en antologi på gång med det bästa från VIP Story (både tidningarna och siten). Mer saker i tryck verkar vara på gång, alltså. VIP Story I ser väldigt elegant ut och är mycket vällayoutat. Där spritter också av skojiga idéer. Det börjar med skrivar/novellnyhetssidor (vi lär oss att en amerikansk poesitidskrift fick en donation värd 1 miljard svenska kronor!) och vi får även artikel (om hur man börjar skriva, om John Grisham, om Jules Verne). Novellerna är välskrivna och inom alla genrer: skräck, deckare, romantik. VI får skojiga saker som flervalsnovell (à la textäventyrsspel), lös-gåtan-novell (à la Ellery Queen) och även en "musiknovell" (där det på sina ställen i texten står vilken musik som rekommenderas vid läsning; just musiknoveller tycker jag verkar vara ett onödigt koncept). Men det finns vissa problem: tidningen ser *för* påkostad ut. Redaktör Dahlgren har tidigare jobbat som layoutare på veckotidningar, och det syns. Det är alls inget fel på layouten, som är mycket tjusig, men den känns inte som en novelltidningslayout. T ex behövs inte färg annat än på omslaget, men hela VIP Story har färgkapacitet rakt igenom - vilket om inte annat måste ha blivit dyrt (vilket i sin tur kan ge dålig ekonomi och sällanutgivning). Layouten bör passa innehållet. Jag tror att man som läsare väntar sig att en novelltidning skall ha enklare, stramare layout. Dessutom tar layouten bort en del utrymme som kunde användas för noveller och artiklar, exempelvis den vita kantspalt som finns nästan genomgående. (Vill man ha smalare spalter, kan man använda två-spalt.) Ett annat problem tycker jag namnet VIP Story är. VIP = Very Important Person? Story = Berättelse? Nå, det säger inget speciellt. Kunde man inte använda namn som Svenska Novellmagasinet, Vi Som Berättar, Bästa Historierna, eller något mer rakt på sak. VIP Story låter som management för celebriteter. Layouten som är *för* tjusig och titeln tycker jag ger en del profilproblem. Annars är tidningen utmärkt. Ett sådant projekt som det finns alldeles för få av i Sverige!

ahrvid@xxxxxxxxxxxx/ahrvid@xxxxxxxxxxx/tel 073-68622[53+mercersdag]
Pangram för 29 sv bokstäver: Yxskaftbud, ge vår wczonmö iqhjälp!
Gå med på SKRIVA! http://www.skriva.bravewriting.com
grundad 1997 * Info http://www.skriva.bravewriting.com eller skriva- request@xxxxxxxxxxxxx för listkommandon (ex subject: subscribe).