[SKRIVA] Re: Tycka till om novell? (Forum draconum)

  • From: Kristoffer Holmén <illern@xxxxxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Wed, 15 Aug 2007 10:43:50 +0200

Ahrvid Engholm wrote:
> [...]
>   Jag noterar att du börjar i hade-form. Det kan man iofs göra, men är
> det nödvändigt?
>   Ganska bra inledning. Situationen blir förklarad. Och man får iaf en
> början till en komflikt (HP är fattig och beroende av patronen).

>   Att något "är inne" känns som en 1900-talsism. Sent 1900-tal t o m.
>   Ett problem med att skriva historiskt (nu vet jag inte om detta är
> historiskt än, men det verkar historiskt inspirerat - antikens Rom
> ungefär) är att man kan råka ut för stilbrott. (Man kan byta mot t ex
> "när det blivit så populärt med...". Jag säger inte att du måste. Bara

Det är svårt det där med stilen. det är historisk miljö även om det
inte är en miljö som existerat i vår verkliga värld, ska fundera på det.

>   Du har ibland en tendens mot för långa meningar. Ovan ett exempel.
> Långa meningar KAN brytas upp. T ex "Det blev så stressat. Hon skulle
> hinna med både klineter och Patron. Men det lönade sig...")

Tack för påpekandet, långa meningar är ett spöke som förföljer mig.

>   Frasen jag inramade med 1 borde placeras i positionen markerad 2. Då
> blir meningen mer lättflytande.

Instämmer, är det risk att man tappar kopplingen mellan siestan och
arbetstiden, att de ska arbeta till siestan men inte längre (borde
man alltså ändra på något ytterligare)?

>   Två synpunkter vad gäller kompositionen:
>   1) Du introducerar en väldigt massa människor. Det här är den tredje
> som får ett eget avsnitt.
>   2) Du har ännu ingen dialog. En snabbtitt ned i texten ger vid handen
> att novellen ö h t verkar dialogfattig. Jag brukar förespråka att man
> har en hel del dialog, för det ger mer närvarokänsla och gör texten med
> spänstig.

Syftet med de tre personerna är att introducera repressentanter för
det mesta av samhällets olika klasser.

Ska fundera på det där med dialog.

>   Angripen eller kanske överfallen? (Attackerad känns litet
> anglocismiskt. "He was attacked...")

Överfallen fungerar utmärkt.

>   (Här bestämmer jag mig för att om än Rom-liknande är det inte Rom.
> Forum Draconum har jag aldrig hört talas om. Och det var ju Karthago som
> skulle förstöras...)

Bra att det märks att det inte är Rom men ändå väldigt likt för det
är meningen emd novellen.

>   Jag tror du menar "mental anteckning" eller "lade på minnet" eller
> något liknande. Jag har svårt att tänka mig att han tar fram papyrus och
> en gåspenna och sätter sig och antecknar i detta rumult.

Visst var det det jag hade i åtanke.

>   Kunde stenarna ropa och skrika? Kanske något i stil med "Det kom rop
> och skrik och stenarna haglade." (Minns stilblomman "Omgiven av dåliga
> rådgivare kan jag bara beklaga Erik XIV".)

Omforumlering vore nog på sin plats.

>   Tumultet har väl redan brutit ut. Kanske "Tumultet förvärrades."

Jag försökte mig på en tidsangivelse för de parallella handlingarna
men det kanske inte lyckades.

>   (Jag ignorerar dessa "newpage". Det är någon formateringsrest från din
> ordbehandlare.)

Gör det, det är jag som varit slarvig när jag plockade ut texten ur
latexdokumentet.

>   Här missar du gång på gång att beskriva saker i dialog! Ö h t skulle
> scenerna kring detta tumult kunna ha många repliker.

Får fundera på det.

>   Plazore blir inte riktigt romerskt (om det nu är avsedd inspiration).
> Det romerska alfabetet saknade mig veterligt bokstaven Z (liksom det
> saknade U och W).

Vad jag sökt är ett ord som kan symbolisera de mindre platserna som
inte kvalificerar sig till forum. Att undvika ord på grund av om
bokstäverna fanns i romarnas alfabet eller ej tror jag blir
''overkill''. Jag använder till exempel ''kvestor'' som
försvenskning av det romerska ''quaestor'''. Däremot kanske
''plaza'' ger fel vibbar ändå men jag tror det använts just om
mindre torg i historisk litteratur.

>   Detta verkar mer som ett utdrag ur en längre berättelse, för vi får
> egentligen ingen upplösning. Det verkar som om det är mer som borde
> hända. Det finns visserligen en sammanfattning av vad man kan anta
> händer, men den kommer litet abrupt.

Novellen är tänkt som en kort introduktion, en ögonblicksbild av
samhället, till mitt rollspel (första avdelningen innan man kommer
till världsbeskrivning och regler). Förhoppningen har varit att
skapa någon form av lust att läsa mer om spelvärlden och vilja
rollspela i den (med andra ord läsa vidare repsektive köpa det om
man står med spelet i butiken).

Tack för kommentarerna

/Kristoffer