[SKRIVA] Re: Tarkovskij 80 i dag i radio

  • From: pia lindestrand <pialindestrand@xxxxxxxxxxx>
  • To: skriva lista <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 4 Apr 2012 19:48:38 +0000

> From: ahrvid@xxxxxxxxxxx
>
> Andreij Tarkovskij skulle ha fyllt 80 år idag och SR:s Kulturnytt hade ett
> inslag om saken:
>
> http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programidG8&artikelP50921
>
> Tarkovskij gjorde åtminstone tre sf-filmer, Solaris, Stalker och Offret. Den
> sista handlar om bl a ett kärnvapenkrig och spelades in på Gotland - litet
> fräckt att ta sig till Ingkar Bergmans hemtrakter!
>   Men själv har jag funnit hans filmer rätt tråkiga.

ja, faktiskt, trista och konstiga (utom möjligen Solaris, om det är den med den
döda hustrun som kommer tillbaka i rymdfarkosten, igen och igen, sånt tyckte
jag var spännande i elva, tolvårsåldern ellr när den gick på tv)Tarkovskijs bok
om filmkonst "Den förseglade tiden" är däremot betydligt mer intressant. När
man läser den tror man att den här mannen måste gjort fantastiska visuella och
visionära filmer.Fast det visste jag ju att han inte gjort när jag läste hans
idéer om film. Tyckte mycket om boken fast när jag började läsa om den några år
senareför den kom ju i nyöversättning har jag för mig 2009 fastnade jag
överallt för att språket var så akademiskt högtravande.I sin sista film
"snodde" han ju även Bergmans filmare Sven Nykvist och "Bergmanskådisen" Erland
Josephsson bl a. Och om Wikipedia har rätt hade Bergmanslutat regissera vid det
laget, "Fanny och Alexander" skulle ju vara hans sista film.ska lyssna på det
där iaf. :)/pia