[SKRIVA] Re: TV-tips

  • From: pia lindestrand <pialindestrand@xxxxxxxxxxx>
  • To: skriva lista <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 14 Aug 2011 00:11:31 +0000

> --Ahrvid
>
> Ps. Och i går visade man "Star Trek - The Motion(less) Picture". Skittrist
> med oändliga bilder på USS Enterprise och mysko bildsekvenser. Kanske den
> sämsta Star Trek-filmen. (Andra kanalen hade "Night of the Living Dead", men
> den såg jag inte då jag inte är så förtjust i zombies.)

Jag tittade på "Night of the Living Dead" för det var rymdskepp på två kanaler,
sexan visade något i stil med Battlestar  Galactica samtidigt som det var Star
trek.Det var ju nyinspelningen av Romeros zombiedrama, den svartvita
skräckfilmsklassikern från 1968. Romero var själv med och skrev manus till den
här uppdateringen som kom 1990.Tony Todd har en av de bärande rollerna, som en
av de "good guys" -jag minns honom bäst från Candyman och Final Destination där
han är en kuslig typ. Han har också varit inblandad i Star trek,
tv-serien.Filmens kvinnliga protagonist, Barbara,  får utvecklas från skrikande
hysterika till iskall zombiejägare. I första scenen  lyckas hon slå sin egen
bror av misstag minst två gånger istället för zombien som hon siktar på.
(Ellerhon kanske har undermedvetna aggressioner mot brodern som får henne att
träffa honom istället för den anfallande odöde) Senare visar hon sig vara en
oerhörtpricksäker gevärsskytt. Hon byter om från kjol till byxor och traskar
rakt ut bland de kringraglande döingarna. de rör sig ju så långsamt, vi kan gå
rakt förbi dem, som hon säger.I slutminuterna har man slängt in en filosofisk
fundering när Barbara betraktar levande människor som roar sig med att
misshandla odöda. "De är vi. vi är dem" mumlar hon.Djupt! Vi styrs alla av låga
instinkter kan man tolka det som kanske. De odöda är hungriga och de levande är
bara elaka helt enkelt.Barbara passar på att sätta en kula i pannan på en man
hon inte gillar fast han inte är smittad av zombieviruset. Han är värre än en
zombie och förtjänar inte att leva. enligt Barbara.
Zombier, som de gestaltas i filmer som denna, sägs symbolisera själlös
konsumism. Dagens konsumenter som drivs av ett urskiljningslöst ha-begär och
handlar som zombies. fast zombies istället för att handla äter människokött.
Jag tycker "Shaun of the dead" hade en rolig vinkling när zombierna användes
till dötråkiga jobb, sitta i kassan på varuhuset, eller samla in kundvagnar.
Den svenska novellfilmen som visades häromveckan på svt hade samma idé, att
odöda fick göra tråkiga jobb. Frågan var, åtminstone för en av de känsligare
levande, om de odöda hade några minnen från sina liv. Om de hade känslor. För
att kunna utföra somliga jobb måste man kunna stänga av sina känslor.
Fast meningen med zombie-filmerna kan ju helt enkelt vara att filmmakarna vill
visa en massa splattereffekter, blod och kroppsdelar som far omkring./pia