[SKRIVA] TV-serier (var: Satellites from Sweden?)

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 9 Oct 2013 15:25:56 +0200

Rickard:>"Femte generationen" från 80-talet av sedermera berömde Colin Nutley
> (Änglagård först och främst, men innan dess och efter denna tv-serie slog
> han igenom med långfilmen "Nionde kompaniet"). Det var en svensk science
> fiction-tv-serie som utspelade sig i framtiden, och där en superavancerad
> sjukhusdator försökte manipulera gravida kvinnors foster till att bli
> supermänniskor. På något sätt försökte denna superdator sedan sprida sig
> vidare genom universum med hjälp av Esrange.
> Jag är fortfarande ganska säker på att serien hade bra manus och bra
> skådisar, men jag vet att den blev utskåpad av kritiker och många tittare  Om
> [...]

  Har för mig att jag minns sådana TV-serieförsök litet vagt. Men i 70-talets
TV var fantastik inte så intressant. Nystartade TV2 avledde ett
demonstrationståg mot "USA-imperialismen" till Oxenstiernsgatan och TV-huset
och anställde allihopa. Så det blev en massa program som rapporterade från en
vietnamesisk by, det blev "Ville, Valle och Viktor" som angrep alla elaka
arbetsgivare, det blev gruppsamtal bland kuddar på golvet där det diskuterades
mänskliga relationer och ekologisk odling, osv.  Men folket, de titta på och
jublade åt "Snobbar som jobbar" med Moore och Curtiss bland fala damer, snabba
sportbilar och rouletten i Monte Carlo. "Star Trek" sändes i nio avsnitt (eller
var det sju?) men den var för dålig, tyckte man.

http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id=9186081462 / Läs även AE i nya
E-antologin Sista resan http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan /