[SKRIVA] Re: Sweco-rapport

  • From: Rickard Berghorn <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Thu, 29 Nov 2012 05:40:20 +0100

Den 28 november 2012 23:56 skrev Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>:
>   I din genomgång antar du att kvinnor bara våldtas *en* gång. Det är nog
> tyvärr vanligt med serievåldtäkter, t ex inom äktenskap eller fasta
> förhållanden (en man får inte tilltvinga sig sex även om de är gifta; jag kan
> även föreställa mig att en hallick kan göra sig skyldig till serievåldtäkter
> på "sina" prostituerade).

Det antog jag ju inte, eftersom jag skrev att alternativet är att en
minoritet blir våldtagna titt som tätt. Men om siffran skulle stämma -
en kvinna våldtagen var sjätte sekund - skulle varje sydafrikansk
kvinna våldtas i medeltal 15 ggr i sitt liv.

>   Min andra kommentar är att oavsett om angiven siffra är mycket överdriven -
> vilket verkar sannolikt - tror jag att kvinnans situation i Sydafrika tyvärr
> är mycket dålig.

Det påpekade jag ju också. Jag tror att någon tagit fram siffran genom
en mycket generös definition av vad som skulle vara våldtäkt, t.ex.
genom att inkludera varje enskild gång som en prostituerad har en
kund.

/ Rickard