[SKRIVA] Re: [Svfandom] Re: Re: Borde göra Ahrvid glad

  • From: Ove Ridé <nitro2k01@xxxxxxxxx>
  • To: SF-listan <sverifandom@xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx>, skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Thu, 1 Apr 2010 12:21:34 +0200

2010/4/1 Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>:

> From: anders.bellis@xxxxxxxxx
>  En märklig analys från den som för redan 30 år sedan förklarade sig inte
> begripa humor. Följande har iaf blivit relativt uppskattat, och även
> återpostat på några ställen:
>
> http://www.yttermera.se/nyheter/utrikes/att_vara_klimatsmart.html
>
> Detta har fått månget smilband att aktiveras:
>
> http://www.youtube.com/watch?v=UnoYTotZRjE
>
> Eller varför inte detta:
>
> http://www.youtube.com/watch?v=5ymxLA5oRYI&feature=related
>
> Men alla bryter iofs mot hypotesen om attention span för humor bara skulle få
> [...]

På tal om humor finns ju även dessa 15 tips, skrivna av Dr Annika
Jägerbrand aka Dr Karin. Och tydligen vill hon helst att man ska
sprida det utan hennes namn, jo tjena. Och jo, särskrivningarna är
hennes också.

_______
Så här får du ned dina koldioxid utsläpp och blir en del av den
hållbara utvecklingen och framtiden. De enklaste, lönsammaste och
bästa tipsen (?). Allt ansvar för eventuella juridiska påföljder för
miljötipsen nedan negligeras å det grövsta. Sprid gärna materialet
utan hänvisning till mig. Ej copyright skyddad alltså.

  1.  Låt kontoret installera termostater och ha som vana att skruva
ner jobbgrannarnas kontorsvärme på eftermiddagen. (Om dom har det
kallare så kan du få ha det varmare). När dom frågar dig om det inte
är kyligt svarar du bara "nej, du kanske håller på att bli sjuk" och
säger till dom att gå hem för att inte smitta ner alla på jobbet.
Hänvisa till (falsk) information om att en ny influensa går så det är
bäst att vara hemma åtminstone en hel vecka (och därför reduceras
antalet transporter för dina kollegor). Använd almanackan för att
hitta på influensanamn utifrån namnsdagsnamn. Du kan också börja sälja
(dyra) tjocka tröjjor, varma tofflor och vantar på jobbet.
  2. Stäng av andras datorer under lunchen eller på rasterna eller
hela tiden. Det finns program som kan fjärrstyra datorerna så att du
även kan stänga ner dom när de jobbar. Ju mer energi som sparas desto
bättre. Stäng själv av din egen dator så fort ingen ser. Tejpa fast en
flerdimensionell bild på skärmen så andra tror att det är din
skärmsläckare. När de frågar om mejl, protokoll etc, så säg att det är
något problem med din dator. Om någon ser att inget händer även när du
flyttar musen så säger du att datorn fryser hela tiden. Har du tur får
du en ny, mer energisnål och snabbare dator (eller möjligheten att gå
på datakurs en vecka eller två).
  3. Dra ur sladden till kylskåp och frys på jobbet då och då utan
förvarning för att spara energi och för att det är bra att frosta av
dom för då drar dom mindre energi senare. Gärna på fredagar så att du
utan dåligt samvete kan hämta mat ur kylskåpet som "annars skulle
blivit dålig" över helgen.
  4. Ha gärna fest därhemma så ofta som möjligt och passa på att
stäng av all uppvärmning helt innan festen börjar. Människor är bra
som energikällor. Be dina gäster ta med sig stearinljus och mat för
att hålla nere dina egna fest och energikostnader. Om någon glömmer
kvar kläder kan du alltid använda det som extra isolering på vinden.
Säg att all dryck smakar bäst ljummen så att ingen använder kylskåpet
i onödan.
  5. När du är hemma hos bekanta: lägg tuggummi eller superlim i
handvredet på tvätt- och diskmaskiner. Tvätt och diskmedlet är så
starkt att det knappast behövs varmvatten för att göra rent kläder och
disk ändå. Vad gäller diskmaskinen kan man stänga av den när den är
igång; torkningsprocessen drar enormt mycket energi i diskmaskinen. Om
någon klagar så säg att maskinen är kass och det behövs en NY,
energisnålare. Stäng av torktumlaren för alla andra när du råkar vara
i tvättstugan. Har du tur får du deras gamla maskiner när de tror att
de är trasiga.
  6. Sprid myter om att dina bekantas grannar fått uppkrypande ormar,
kackerlackor eller andra otäcka djur ur badkaret. Man sparar mycket
energi genom att duscha istället för att bada :-) och den duschen lär
inte bli så lång. Så kan du själv unna dig ett bad då och då. Gärna
tillsammans med lämpliga medlemmar i familjen för att spara
varmvatten. Man kan också passa på att dricka alkohol i badet, både
romantiskt och varmvattensparande då man inte blir kall. (men inte för
mycket alkohol utan flytväst!). Om du har dykardräkt så använd den i
badet, även det för att spara energi. Strunta i att andra tycker att
du är löjlig, säg då åt dom att bli verkliga och ta miljöproblemen på
allvar!
  7. Säg till alla du känner att det är mycket mer energisnålt att
köpa storpack av allt, speciellt lunch och dricka för att förtäras på
jobbets raster. Att producera en 1,5 liters flaska kräver mindre
energi och resurser än 3 st 0,5 liters. Det blir förhoppningsvis även
billigare för din egen lunchbudget :-)
  8. Kräv att ditt företag ger alla anställda tygpåsar med företagets
logo som miljöåtgärd. Det sparar din platspåsebudget! Och påsarna är
bra att använda även till tvätt, istället för väskor till barnen eller
att ge bort presenter i. Alla blir glada av tygpåsar. Speciellt om de
är gratis.
  9. Sprid budskapet till alla du känner att alla måste börja shoppa
sin mat lokalt för att rädda miljön. Gör ett avtal med en bonde om att
leverera hans produkter eller bara ta upp beställningar av den. Ta ut
25% som mellanhand. Energisparande och vinstgivande för dig!
 10. Börja klaga på hur köttproduktionen orsakar höga utsläpp av
metangaser som i sin tur är en växthusffektgas- på GRILLFESTEN.
 11. Miskreditera kollegor (som står i vägen för din egen karriär)
som pendlar lång väg till jobbet så att de förlorar sina jobb. Om de
avstår från sina transporter sparas enorma mängder energi. (Taget från
Dilbert).
 12. Säg att chefen bestämt att ni skall återvinna papper och ge dina
gamla använda papper till kollegorna. Du slipper kasta dom och du
själv kan använda nya, fina vita papper.
 13. Diskutera gärna detaljer i de allra värsta flygolyckorna som
inträffat för att få folk att avstå från att flyga. Om det är
jobbresor kanske du får resa istället för kollegan :-) Ex: "Visste du
att jag hörde om en familj med två barn som aldrig vågar flyga
tillsammans i flygplanet. De vill inte riskera att hela familjen blir
utplånad." Eller: "Visst är flygplansresor lika säkra som bilresor.
Men HUR säkra är dom?"
 14. Se till att ge dina gamla kläder till en återvinningsstation.
Passa även på att rensa resten av familjens garderober när du ändå är
i farten. Vem kan avgöra bättre än du vilka kläder som bör sparas
eller ej? Kläder som verkar hela och rena passar bäst att ge bort,
medan kläder som är mycket slitna naturligtvis är de som används mest
och bör sparas. Istället kan du lagra tröjjor, tofflor och vantar i de
tomma garderoberna (för att sälja på jobbet när temperaturen går ned
till 15 grader under vinternatten pga dig).
 15. Ge bort dina gamla saker till folk i julklapp och present.
Speciellt sånt som du fått av andra men aldrig tyckt om. Spara energi
genom att inte köpa en massa nya onödiga saker när du faktiskt har en
hel lägenhet/hus full med gamla prylar! Om dina prylar tar slut,
använd gamla mjölkkartonger, lite målarfärg, burkar, snören etc allt
du hittar och gör fina "konstverk" att ge bort. De är både
miljövänliga, gratis och går att återvinna.

Se där, det är både lätt och väldigt lönsamt att vara miljövänlig.

--
/Ove

-----BEGIN 2ROT13 MESSAGE-----
Blog: <http://blog.gg8.se/>
SKRIVA på Lysator. Ditt Ahrvid-fria alternativ:
Sätt på ett par flipflops, vippa på rumpan
och gör det här till en minnesvärd sommar!
-----END 2ROT13 MESSAGE-----