[SKRIVA] Sveriges olympiska hemlighet avslöjad!

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>, <sverifandom@xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 2 Mar 2010 00:48:40 +0100

Jag har funderat en del på vad hemligheten är bakom svenska framgångar i
sistlidna vinterolympiad. De här grenarna är vi bra på:
  Curling
  Skidor - slätt, utför och med bössa
  Hockey
  Nå, i hockey gick det åt pipan, men normalt är vi bra på sådant.

De här grenarna är vi däremot dåliga på:
  Skridskor, både kort och lång bana
  Konståkning
  Kälksporterna
  Backhoppning, inkl nordisk kombination där backhoppning ingår
  Freestyle
  Snowboard-grenarna

Vad är det som skiljer det svenska olympier är bra på mot de grenar där de
misslyckas eller inte ens ställer upp?
  Och då slog det mig:
  Svenska vinteridrottare är bra i grenar där man har något *i händerna*.
  Det är skidstavar, hockeyklubbor, curlingstenar och skidskyttebössor. I
kälksporterna har man visserligen åketyg, men det är att ta i att säga att man
har det "i händerna". Man åker på bobar, rodlar eller vad det kan vara.
Konståkning och skridskor - fria händer. Backhoppning, freestyle och snowboard
- inga stavar eller liknande.
  OK, det finns en gren kallad snowcross, där man kappåker nedför på skidor och
med stavar. Men jag har för mig att vi senast hade kvalificerade deltagare där
- som dock misslyckades, ungefär som i hockeyn. Det motsäger inte min teori,
direkt.
  Följande handfasta råd för svensk vintersport kan sålunda formuleras:
  Det går bra om vi ser till att ha *händerna fulla* med att plocka på oss
medaljer.