[SKRIVA] SvD fotknölsågar Nesbö

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>, <sverifandom@xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 19 May 2010 15:36:03 +0200

SvD:s Magnus Eriksson (en mkt erfaren deckarräktrålare) sågar norske Jo Nesbös
senaste roman Pansarhjärta jämnsmed fotknölarna: "Kriminellt usel
kriminalroman". Det är sällan man ser en sådan totalsågning:

http://www.svd.se/kulturnoje/litteratur/kriminellt-usel-kriminalroman-av-nesbo_4735757.svd

"Norrmannen Jo Nesbøs kriminalroman Pansarhjärta är kriminellt eländig. Den
rymmer de vanliga ingredienserna: en korrumperad poliskår, en spekulativ
mordgåta och en lagom sjaskig hjälte ... Jo Nesbøs bildspråk är lika parodiskt:
”ett eftertänksamt pekfinger”. Men allra värst är mordgåtan. ... denne släpper
loss en sadistisk mördare som limmar fast offrets kropp i badkaret eller
trycker in en guldkula med 24 spetsar som fälls ut i munnen på andra offer
/låter nästan som science fiction!/, är det dock inte en metod att blottlägga
våldet i all dess avskyvärdhet. Det handlar bara om kittlande sensationalism
... Pansarhjärta är en spekulativ och i sina litterära anspråk rakt igenom
förljugen produkt. Den handlar om en seriemördare, men säger inget tänkvärt om
seriemördaren som reellt, socialt och psykologiskt trauma eller som medialt
fenomen. Och under mina fyrtiofem år som deckarläsare har jag sällan stött på
en så idiotisk intrig."

--Ahrvid

Ps. Har själv inte läst Nesbö. Just nu smågluttar jag i en Arne Dahl-deckare.
(Hittills verkar den intressant och hans prosa är väldigt bra.)

Hotmail i mobilen på 5 sekunder!
http://new.windowslivemobile.msn.com/SE-SE/windows-live-hotmail/default.aspx-----