[SKRIVA] Sv Deckarakademins priser

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>, <sverifandom@xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx>, <novellmastarna@xxxxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 21 Nov 2011 17:37:31 +0100

Från Svensk Bokhandel:

"Arne Dahl fick i helgen Svenska Deckarakademins pris för årets bästa svenska
deckare med Viskleken (Albert Bonniers). Bonnierförlagen tog storslam då även
Denise Mina och Reginald Hill, bägge på Minotaur, belönades.
Det var fjärde gången gillt för Arne Dahl, som tog hem priset i konkurrens med
författare som Karin Alfredsson, Lars Kepler, Hans Koppel och Christina Ohlsson.
Denise Mina, som fick priset för bästa översatta deckare med Getingsommar
(översättning Boel Unnerstad), har nominerats två gånger tidigare.
I den klassen var konkurrensen om möjligt ännu hårdare med författare som
Belinda Bauer, Deon Meyer, Peter Temple och Domingo Villar.
Årets faktabok blev Snuten i skymningslandet, Svenska polisberättelser i roman
och film 1965 – 2010 (Nordic Academic Press), av Michael Tapper.
Reginald Hill fick samtidigt pris för sitt samlade författarskap, en så kallad
Grand Master."

Arne Dahl tycker jag är ganska bra. Hans böcker om A-gruppen har nu börjat
filmas för TV, vilket kan vara något att se fram emot.

(skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) / Om Ahrvids novellsamling Mord
på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! / Läs AE i
nya Vildsint Skymningslandet, årets mest spännande antologi - finns bl a på
SF-Bokhandeln! / YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)