[SKRIVA] Stämningar kring "Avatar"

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 4 Mar 2010 18:05:15 +0100

Stämningen stiger inför Oscars-galan, där James Camerons (faktiskt ganska bra!
- tycker jag) fil "Avatar nominerats till nio statyetter. (Galan inträffar 7
mars, leds av Alec Baldwin och Steve Martin, och såvitt jag vet sänds ett
längre sammandrag av den i SVT dagen efter.)
  Nu hävdar en kinesisk författare att Cameron stulit historien från honom:

http://www.dn.se/kultur-noje/film-tv/kinesisk-forfattare-havdar-att-han-skrivit-avatar-1.1056071

"Tidigare har Cameron blivit anklagat för plagiat av sci-fi-författaren Harland
Ellison, som menade att "Terminator"-historien i själva verket var hans. Den
gången mötte parterna en överenskommelse utanför rättssalen.
Nu hävdar Zhou Shaomou att handlingen till den niofaldigt Oscarsnominerade
braksuccén "Avatar" är en direkt stöld från hans roman "Tales of the Blue
Crows" från 1997.
- 80 procent av handlingen och nyckelelementen i "Avatar" liknar min science
fiction-historia, säger Zhou Shaomou till China Daily.
Romanen kretsar kring sex astronauter som reser till en fjärran planet som är
bebodd av rymdvarelser med blått skinn. Boken är bara publicerad på nätet. Zhou
Shaomou själv trodde inte att det skulle finnas någon större efterfrågan efter
hans "blå" historia."

97 miljoner pund vill kinesen ha, i en stämningsansökan som tydligen är på gång.
  Nå, nu har många olika verk angetts som inspiration för "Avatar", inkl Poul
Andersons långnovell "Call me Joe", filmen "Dansa med vargar", Kiplings
Djungelboken, Edgar Rice Burroughs, Anne McCaffrey, osv.
  Här en genomgång av olika möjliga inspirationskällor:

http://www.brightlightsfilm.com/blog/2010/01/some-cameroning-part-1-avatars-sources.html

  Sanningen är nog (se tidigare diskussion på SKRIVA om "plagiat" och litterära
inspirationskällor) att Cameron medvetet och omedvetet nog hämtat inspiration
från både här och där. Men "plagiat" kräver att historien i ganska mycket
detaljer, inte bara några få detaljer eller i litet "allmänna drag", skulle
komma från ett visst verk.

Mejla på krogen! Hotmail i mobilen.
http://new.windowslivemobile.msn.com/SE-SE/windows-live-hotmail/default.aspx-----