[SKRIVA] Re: Stålmannen

  • From: "Rickard Berghorn" <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Thu, 6 Sep 2007 15:54:17 +0200

Den 2007-09-06 skrev Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxxx>:
>    Själv tycker jag inte att "Heroes" anknyter till sf-traditionen. Idén om
> supermänniskor är snarare serietidningar än sf. Formellt är det förstås sf
> - exempelvis AE Van Vogt brukade skriva en del sådana stories, även om han
> var relativt ensam - men idén om hjältar med superkrafter kommer från
> serietidningar, med start i Stålmannen (åtföljd av allt från Captain
> Marvel till Fantastiska Fyran).

Då ska jag helt nördigt problematisera detta: Upphovsmännen till
Stålmannen, Jerry Siegel och Joe Shuster, var ju själva sf-fans och
kom direkt från sf-fandom när de började publicera de första
stripparna.

Men jag håller med om att det finns science fiction som är betydligt
mer intressant och bättre än Superman. Det finns ingen anledning att
beskriva genren utifrån barnsliga exempel som Superman, Blixt Gordon
och filmer i paritet med Mördartomaterna anfaller.

Samt påpekar själv, angående mitt förra mail, att Steven Spielberg
knappast kan beskrivas som "högskoleassocierad teorinörd". Blev lite
hastigt skrivet, det där.

/Rickard

--
Blogg: http://nymodernism.blogsome.com