[SKRIVA] "Stieg Larsson terroristledare"

  • From: "Ahrvid Engholm" <ahrvid@xxxxxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx, sverifandom@xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
  • Date: Sun, 17 Jun 2007 19:02:17 +0200

Urk. Passerar löpsedlarna och möts av Aftonbladets:

Succéförfattarens fru avslöjar:
STIEG
Larsson
TRÄNADE
KVINNOR
i hemligt gerillaförband
ATT DÖDA *

Vad är det för gegga de har hittat på? Det enda AB:s hemsida avslöjar är:
  "Längs gatorna i Eritreas huvudstad låg människor skjutna till döds.
Stieg Larsson lämnade sitt hotellrum och passerade ett lik i entrén på väg ut. Avlidne författaren Stieg Larssons deckartrilogi har sålts i hundratusentals exemplar. Men som person är han en gåta. Aftonbladets Claes Petersson kan nu berätta den okända historien om Stieg Larsson. Om livsfarliga under cover-uppdrag åt afrikanska rebellstyrkor. Pengasmuggling och politisk kamp för motståndsrörelser i västindiska länder." Jag är övertygad om att det här är en soppa de kokat ihop på en väldigt liten spik. Jo, jag vet att Stieg sympatiserade med allehanda kommunister och guerillor i tredje världen. Det gjorde alla på den tiden som lutade åt samma politiska riktning som han gjorde. Men en hemlig agent à la James Bond eller en Che Guevara... Ett exempel är att Stieg Larsson sympatiserade med iaf småskumma vänsterregimen på ön Granada (som Reagan sedan invaderade, bl a för att de etablerat ett militärt brohuvud för kubanerna). Vi pratade litet om det, men mitt absoluta intryck var att hans intresse var mer på teoretisk nivå. Att han satt ute i djungeln och övade "rebellkvinnor" att hantera en AK-47 har jag svårt att tro. Gemensamt för dessa alltmer såpiga artiklar om Stieg Larssons "hemliga liv" som "hemlig agent" är att alla fullständigt missar att Stieg Larsson under nästan hela 70-talet var djupt insyltad i sf-världen, styrelsemedlem i SFSF och senare ordförande, medredaktör för ett ledande sf-fanzine (och att han i slutet av 60-talet skickade in ungdomsförsök i form av sf-noveller till JVM).

--Ahrvid

* F ö en anglocism. "Tränade...att döda" = "trained to kill". Mer riktig svenska vore ungefär "tränade för att döda". (Men "träna" är f ö bara det fel ord. Man tränar för Stockholm Marathon, men man *utbildar* sig till t ex guerillasoldat, eller *övar* för att bli det. På TV-textremsorna ser jag saker som "han var en tränad pilot". En pilot med stora muskler?)

--
ahrvid@xxxxxxxxxxxx/ahrvid@xxxxxxxxxxx/tel 073-68622[53+mercersdag]
Pangram för 29 sv bokstäver: Yxskaftbud, ge vår wczonmö iqhjälp!