[SKRIVA] Steampunk, trend säger IBM

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 28 Oct 2013 15:56:26 +0100

I "Landet runt" från maskeradföreställningen om steampunk i Alingsås, sade
någon skrotutklädd deltagare att "IBM gjort en undersökning och sagt att
steampunk är dominerande på hela nätet".
  När jag hade en stund över kollade jag upp saken. RIktigt så var det förstås
inte. Det visar sig att IBM gjort en trendanalys av bl a soc medier som säger
att steampunk är ett ämne man tror kommer att "trenda" i framtiden:

http://www-03.ibm.com/press/us/en/pressrelease/40120.wss

Det är aningen annorlunda. Dessutom verkar det som om att man syftar på saker
som mode och design.

"IBM predicts that ‘steampunk,’ a sub-genre inspired by the clothing,
technology and social mores of Victorian society, will be a major trend to
bubble up, and take hold, of the retail industry. Major fashion labels,
accessories providers and jewelry makers are expected to integrate a steampunk
aesthetic into their designs in the coming year."

Själv är jag mer förtjust i det som kallas "dieselpunk", vilket någon
definierat som fr o m WWI t o m slutet av WWII. Luftskepp, som steampunkare
gärna omfamnar, drevs faktiskt av dieselmotorer. Inom dieselpunkens era har vi
den tidiga radion, zeppelinarna, den första ljudfilmen, nazisterna, den stora
börschkrasen, jazz och swing, Al Capone, pulpmagasinen, och mycket, mycket mer.
Mina historier (hittills två) om Kapten Dynamit får nog sägas vara dieselpunk...

E-antologin Sista resan http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan /