[SKRIVA] "Spränglärd mystiker föregrep fantasy"

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 17 Nov 2015 16:13:19 +0100

Kristoffer Leandoer hade för några dagar sedan en SvD-understreckare om
fantastikförfattaren Charles Williams:
http://www.svd.se/spranglard-mystiker-foregrep-fantasy
"Han förväntades bl mer framgångsrik än vännerna CS Lewis och JRR Tolkien, men
idag är det få som minns författaren Charles Wiliams. Han är dock värd att
minnas för sina övernaturliga thrillers - en felande länk mellan ockultismen
och moderna fantasy-romaner."
Dessutom var han "nästan blind och fullständigt tondöv. Han kedjerökte
överallt. Han var i konstant penningknipa och tog alla extrajobb som erbjöds -
redigera ordböcker, spökskriva biografier, undervisa, korrekturläsa, recensera
deckare." Verkar vara en spännande kuf. Fast jag kan inte påminna mig att ha
stött på Charles Williams. Någon som har det?
(skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) och förbered dig för
FANTASTIKNOVELLTÄVLINGEN 2016, info www.skriva.bravewriting.com / Om Ahrvids
novellsamling Mord på månen: http://zenzat.wordpress.com/bocker C Fuglesang:
"stor förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! /Nu som
ljudbok: http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id‘86081462 / Läs även AE
i nya E-antologin Mellan tid och rum
http://www.adlibris.com/se/e-bok/mellan-tid-och-rum---himmel-och-hav-9789187711435
/ YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)

-----
SKRIVA - sf, fantasy och skräck * Äldsta svenska skrivarlistan