[SKRIVA] Re: Skriv om drakar, vinn en bok

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 31 Oct 2011 17:47:54 +0100

From: anna.h.svensson@xxxxxxxxx
> Antagligen lär det vara en brist på noveller som kan benämnas "bäst" när
> det handlar om Eragon fan-fiction... att välja ut de 10 bästa lär nog
> handla ganska mycket om lottning. ;-)
  Har inte sett dig på listan tidigare. Så välkommen!
  Ja, urvalsprinciperna för vinnarna av draknovelltävlingen syns något oklara...
  Apropå "drakar" så brukar ju de största tidningarna kallas det, i uttryck som
"de stora drakarna" (t ex "de stora drakarna bevakade presskonferensen"). Är
det någon som vet varifrån det uttrycket kommer? Jag försökte googla litet, men
hittade inget om ursprunget. Iofs kan man tänka sig att uttrycket har att göra
med att folk ansett att de största tidningarna är litet mäktiga och kanske
farliga, ungefär som drakar. Men varför just drakar?

(skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) / Om Ahrvids novellsamling Mord
på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! / Läs AE i
nya Vildsint Skymningslandet, årets mest spännande antologi - finns bl a på
SF-Bokhandeln! / YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)