[SKRIVA] Sf-förf i Babel

  • From: "ahrvid@xxxxxxxxxxxx" <ahrvid@xxxxxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Thu, 13 Mar 2008 21:37:02 +0100 (CET)

I senaste avsnittet av SVT:s kulturprogram "Babel" var det ett kort reportage
om sf-författargruppen Sigma i USA, som består av bl a Greg Bear och Jerry
Pournelle. Denna grupp har - säger både de själva och reportaget - varit
rådgivare åt amerikanska presidenter i rymd- och sf-relaterade frågor. Bl a gav
de idéer till Reagen med anknytning till missilförsvarsprojektet som kallades
"Star Wars". Just nu lär de konsulta åt USA:s inrikessäkerhetsdepartement.
  Jag tror det finns någon repris kvar av "Babel"-programmet - annars tror jag
att det också kan ses på SVT:s hemsida (adress www.svt/babel/ ).