[SKRIVA] Sf, skräck etc i SR Minnen

  • From: "Ahrvid Engholm" <ahrvid@xxxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 17 Jun 2007 01:30:25 +0200

Jag har sedan kanalen startade för ett par-tre år sedan hört till de stadiga avlyssnarna av Sveriges Radios nostaligkanal SR Minnen, som ägnar sig åt repriser ur SR:s stora programarkiv. Har man en digital s k DAB-radio kan man höra kanalen i etern. Men eftersom bara uppskattningsvis 2000 personer i Sverige har DAB-radio (jag känner en av dem!) kan man också höra kanalen som webradio. Gå till http://www.sr.se/ och klicka på "SR Minnen" i kolumnen till vänster, och klicka dig fram litet till att starta avlyssningen. (Radioströmmen spelas upp via mediaspelaren i ditt OS.)

  I natt t ex finns följande program:

04:33   Klubb Varulven.
Pojken som ville lära sig bli rädd. Från 1967.
05:12   Påa Flygande Tefat - Fantasi Eller Verklighet?
Från 1952.
05:13   Flygande Tefat - Fantasi Eller Verklighet?
Från 1952.

Klubb Varulven var ett skräckprogram av Torsten Jungstedt. SR Minnen har en hel del av genreintresse. Från 1944 hade man ett program där experter spekulerar om hur världen ser ut år 2000 (jag tror det finns bland de färdigupplagda programmen i arkivdelen av SR Minnens hemsida). Just nu pågår följetongen av Alan Garners "Elidor - det gyllene landet". Man har tidigare sänt "Bilbo" som följetong. Man har haft en lång rad rysarnoveller, i serierna Kalla Kårar, Skräck i sommarnatt och Mannen i svart. Man har haft massor om och med Astrid Lindgren. Intervjuer med Harry Martinson (bl a om Aniara) och Hannes Alfvén (som skrev Sagan om den stora datamaskinen). Man har haft följetongen "Pelle Krinkonkvist på planetfärd" av George Eliasson. Osv. Även andra program är värda att åhöra. Det har funnits sf-inslag i t ex "I plommonstop och paraply" (ett avsnitt handlade om en atombomb på drift, ett annat om hur dessa klumpiga brittiska politiker skulle skjuta upp en månraket). Jag hörde ett program från "Vetandets värld" i mitten av 70-talet, där man spekulerar om hur framtidens datorer ser ut (och man hade fel, precis som alla spekulanter - man trodde på centraldatorsystem med terminaler, men Internet är som alla vet ett distribuerat system, där datorkaften finns i hela nätet). Jag brukar också lyssna på "På minuten" och inte minst tokmusikprogrammen "Bättre sänt än aldrig" med Lasse O'Månsson och Bengan Wittström. Sedan O'Månsson avlidit fortsatte Bengan i liknande stil i programmet "Plat-Etyder" tillsammans med Kjell Swanberg. Och sedan Bengan avlidit har Kjell Swanberg fortsatt i precis samma stil i "Tattarspeedway". För en tid sedan sände man massor av "Mosebacke Monari". Det har varit program om och med Povel Ramel. Och radioserien "Dickie Dick Dickens" avslutades tidigare i vår. För att bara nämna något av allt som bjuds på. Jag brukar också spela in de intressantaste programmen (det kan man göra med sharewareprogram som finns Där Ute) för jag har inte alltid tid att verkligen höra programmen i stilla ro när de går. Man kan spara dem som MP3-filer till sin MP3-spelare.
  SR Minnen är klart värt att prova!

ahrvid@xxxxxxxxxxxx/ahrvid@xxxxxxxxxxx/tel 073-68622[53+mercersdag]
Pangram för 29 sv bokstäver: Yxskaftbud, ge vår wczonmö iqhjälp!
Novelltävling, info http://www.skriva.bravewriting.com - gå med!
grundad 1997 * Info http://www.skriva.bravewriting.com eller skriva- request@xxxxxxxxxxxxx för listkommandon (ex subject: subscribe).