[SKRIVA] Re: Sf i senaste "Kobra"

  • From: Rickard Berghorn <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Fri, 17 May 2013 17:44:34 +0200

Den 17 maj 2013 17:24 skrev Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>:
> Låt mig säga något om genetiken. Från vissa
> ideologiska håll hävdas att Y-kromosomen (män) "bara är en
> tillbakabildad X-kromosom" (kvinnor). Men nu är det inte så att största
> möjliga genom svarar för högsta "utvecklingsgrad". Det finns en amöba
> som har 200 ggr människans genom ( en.wikipedia.org/wiki/Polychaos_dubium ),
> så är amöban 200 ggr mer utvecklad än människor?
>   Naturligtvis inte. DNA samlar på sig en väldigt massa skräp under
> evolutionen
>  som inte förmått slängas, som till stor del är meningslös, i andra fall
> [...]

Snarare borde det väl vara så att mäns genom faktiskt innehåller något
mer information än kvinnors genom. Kvinnans XX-uppsättning består av
två kromosomer som egentligen bara är kopior av varandra;
informationen blir inte större än den som finns i endera kromosom.
Mannens XY-uppsättning innehåller samma information som hos kvinnan
(X-kromosomen) plus den extra information som behövs för att ägget ska
utvecklas till en man.

Men det innebär förstås inte -- som du påpekar -- att mannen skulle
vara genetiskt överlägsen kvinnan.