[SKRIVA] Re: Sf av Hasse Ekman idag

  • From: "Anders Lindberg" <anders.lindberg@xxxxxxxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Wed, 2 Jul 2008 04:36:40 -0500

From: "ahrvid@xxxxxxxxxxxx"
>Idag i SVT2 14.45 sänds en kan man nästan säga svensk sf-film,
>"Dårskapens hus"
>(1951), av Hasse Ekman. Egentligen är det en episodfilm där Ekman klippt ihop
>snuttar ur tidigare filmer. Vi läser: "Svenskt drama från 1951. Vid
>utgrävningar i Stockholm år 2248 har man påträffat 45 000 meter
>film från 1940-
>talet av mästerregissören Hasse Ekman."

Episodfilm är fel att säga. Regissören tog en massa snuttar ur gamla filmer och
försökte bygga ihop dem till en ny historia, med en del sammanbindande material.

Jag läste i tidningen att han gjorde det därför att det just då var filmstrejk
och hans möjligheter att filma nya manus var mycket begränsade!

/A.L.

anders.lindberg@xxxxxxxxxxxxxx

--
Be Yourself @ mail.com!