[SKRIVA] Re: Sara Danius om Aniara

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 21 Dec 2014 11:13:02 +0100

Angående Sara Danius framgår att hon nyligen gått igenom cancerbehandling! Se
(en bit ned):
http://www.expressen.se/

Håret är superkort, som efter strålbehandling. (Man kan tappa håret då, och
sedan växer det ut igen.)
  Vi får hoppas att fru Danius (herr och fru är tilltalstitlarna i Akademien)
fått framgångsrik behandling och att hon därför orkar  med det krävande jobbet
som akademisekreterare. Även om Ackis har en direktör och personal är det den
ständiga sekreteraren som har den tyngsta  rollen. Sekreteraren har ett eget
tjänsterum,  sköter dagliga ärenden, är akademins talesman, leder det mesta
arbetet - och utannonserar som alla vet Nobels litteraturpris.
  Jag var f ö och hörde Sara Danius när hon höll föredrag på Medborgarplatsens
bibliotek i april 2013 (efter att hon blivit invald i Akademien). Jag skrev
tyvärr ingen rapport om det - jag har inte tid att rapportera från riktigt allt
jag bevistar, men föredraget stod i Diversekalendern - men hon pratade om James
Joyce och den moderna romanen, och såvitt jag minns var det bra:

https://biblioteket.stockholm.se/kalender/sara-danius-om-james-joyce-och-den-moderna-romanen

Då hade hon långt hår, liksom vid sitt inträdestal till akademin halvåret
senare, så  cancerbehandlingen har skett därefter.
  Hon kommer att prata i P1:s "Vinter" 28 dec, och bl a berätta om
cancerbehandlingen.

E-antologin E-Xtra Vildsint https://bokon.se/ebok/vildsint_jens-stenman /