[SKRIVA] SV: [SKRIVA] Novelltävling med 100Kkr i pris

  • From: Göran Jansson <goran_ja@xxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Wed, 20 Jun 2007 21:22:00 +0200 (CEST)

--- Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxxx> skrev:
> "Nytt novellpris ger 100 000 kronor
>    Ett nytt novellpris har instiftats av Umeå kommun
> med en prissumma på
> 100 000 kronor. Priset är ett led i stadens satsning
> på att bli
> Kulturhuvudstad 2014 och ett sätt att uppmärksamma
> litteraturen.

En uppenbar fråga: Varför skall just Umeå kommun
slänga ut 100 000-tals kronor på ett novellpris?

Skattepengarna i arbete? I onödigt arbete, kanske. Om
de skall bli kulturhuvudstad 2014, varför slänga ut
pengarna nu? Det skall tydligen bara delas ut i tre
år, alltså till 2010. Då verkar kopplingen till ett
möjligt kulturhuvudstadsår oklar.

Det verkar vara för mycket pengar för att det skall
vara meningsfullt som ett novellpris. 100 000 är
kanske (om jag förstått läget rätt) vad en författare
kan få för en riktigt väl säljande roman.

     "Read it and weep!"
Göran Jansson goran_ja@xxxxxxxx

      Låt vårkänslorna spira!
Hitta din tvillingsjäl på Yahoo! Dejting: http://se.meetic.yahoo.net