[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Twist: Den mångförslagne Ricoer

  • From: "ahrvid@xxxxxxxxxxxx" <ahrvid@xxxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 10 Sep 2008 20:21:13 +0200 (CEST)

Från: holmgren.tobias@xxxxxxxxxxx
vilket annars givetvis är att avråda från. Twisten skulle förlora sin snärt
ordentligt om man fick klart för sig att huvudrollsinnehavaren var en hund.
Cirkus - för hur skulle Ricoer annars ha kommit till staden? Genom att ge honom
en yrkesroll blev han mer mänsklig.<<
  Nå, det finns många "yrkesroller" en hund kan ha. Brandhund (leta igenom
brandplatser), polishund, jakthund, vallhund, narkotikahund, assistenthund
(till handikappade; det finns också andra assistenthundar än blindhundar),
utställningshund (för alla dessa hundutställningar), tävlingshund (för
hundkapplöpningar), och säkert en del till. Cirkus är litet mer exotiskt.
  Min filosofi vad gäller noveller är KISS - Keep It Simple Stupid. Komplicera
inte mer än nödvändigt, fyll inte på med mer detaljer än som behövs - men man
skall komplicera så mycket som behövs och ha med de detaljer som krävs. Kan man
stryka någon sak blir det oftast bättre. (De flesta skrivarråd man kan läsa om
- och här håller jag med! - brukar betona vikten av att kunna stryka; det
uttrycks ibland "kill your darlings".)