[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Svarta hål finns inte. hävdar forskare

  • From: info <info@xxxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 30 Sep 2014 17:25:18 +0200

---- On Tue, 30 Sep 2014 16:48:42 +0200 Ahrvid  wrote ----

>Här en forskare som hävdar att Svarta Hål inte finns, för de kan inte finnas
>enligt beräkningar:
>
>http://www.universetoday.com/114802/there-are-no-such-things-as-black-holes/
>
>Kort sagt handlar det om att när en stjärna exploderar och blir en supernova
>skulle den - enligt denna forskares beräkningar - stråla ut för mycket massa
>för att det skall räcka till att forma ett svert hål.

Svarta hål formas på andra sätt än bara genom supernovor, så även om professor
Laura Mersini-Houghton lyckas bevisa att just supernovor inte producerar svarta
hål (i sig en stor upptäckt -- om teorin visar sig hålla empiriskt) har hon
långt ifrån bevisat att svarta hål inte existerar.

Jag skulle tro att slutsatsen "svarta hål existerar inte!" är ännu en
försyndelse som ett universitets pressreleasavdelning gjort sig skyldig till;
och en okunnig och av auktoriteter lättpåverkad media hakar givetvis okritiskt
på. Om pressreleasen påstår att en professor kommit fram till detta, vilken
journalist kan då säga emot? Svar: Tydligen inte någon journalist, men däremot
vetenskapligt allmänbildade och kritiskt tänkande människor.

SKRIVA - sf, fantasy och skr�ck  *  �ldsta svenska skrivarlistan
request@xxxxxxxxxxxxx f�r listkommandon (ex subject: subscribe).