[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Sherlock lustmördad

  • From: Rickard Berghorn <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Mon, 29 Apr 2013 22:36:04 +0200

Den 29 april 2013 22:14 skrev Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>:
> [...]
>   1) Sherlock har blivit en ung brat.
>   2) Han bor i New York istf London.
>   3) Vid vår tid istf förrförra sekelskiftet.
>   4) Dr Watson är en ung kvinna.
>   5) Sherlock har inte deerstalker eller spelar fiol.
>   ...öht ALLT som kan förknippas med Sherlock Holmes är förvanskat och
> borttaget.
>   Är det rimligt att hitta  på sådant mischmasch och antyda att det har
> det minsta med Sherlock Holmes att göra? Jag gillar SH-patischer och
> parodier och referenser i alla former. Men det här är för djäkligt.
> TV4-programmet har inget utom namn gemensamt med Den Store>

Jag har inte sett något avsnitt, eftersom jag inte fått intryck av att
det skulle fungera eller vara särskilt intressant. Lucy Liu är alltid
bra, men som Watson...? Det kanske verkligen är så genialt att allt
fungerar utmärkt på ett mycket oväntat sätt, men jag har så mycket
annat att se på och ägna mig åt att den möjligheten får passera.

>   Ge oss en Sherlock Holmes som iaf påminner om det odödliga originalet,
> eller dra ända in i Hälsinglands djupa skogar och skäms!

Jag gillade skarpt den originella uppdateringen som Guy Ritchie gjorde
i "Sherlock Holmes" (2009) med Robert Downey Jr som Holmes. Allt som
utmärker Doyles skapelse finns där, men förhöjt och med en psykologisk
förklaring och bakgrund. Holmes är en självdestruktiv, och socialt
omöjlig tölp, nedgången knarkare och med någon neuropsykologisk
störning á la aspergers. DÄR är Sherlock Holmes 2000.