[SKRIVA] Re: [SKRIVA] SV: [SKRIVA] Den första arabiska sf-conen!

  • From: "Bruce Harris" <nitro2k01@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Sun, 17 Jun 2007 13:45:26 +0200

Ahrvids IP-adress: 213.113.219.161
"Görans" IP-adress: 213.113.219.161

On 17/06/07, Göran Jansson <goran_ja@xxxxxxxx> wrote:
--- Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxxx> skrev:

> Vad gäller sf-coner som hållits utanför Europa, USA
> och Australien finns
> en hel del. Men de har alla det gemensamt att de
> tillkommit på senare år.
> (Utom i Japan, där man hållit på länge.) Det har
> hållits sf-coner i Kina,
> Indien, Sydafrika, Sydamerika (jag misstänker man
> hållit på rätt länge där
> också) - och nu då även i arabvärlden.

Kan det verkligen vara den FÖRSTA science
fiction-kongressen i något arablaand? Har de varit så
mycket efter att de inte haft något sådant förrän
2007? Eller brukar islam eller fundamentalistiska
regimer eller diktatorer se science fiction som något
farligt, så att de inte tillåtit det?

Men jag måste erkänna att det förekommer ovanligt
litet araber i SF-världen. Jag kan inte komma på någon
arabisk karaktär i Star Trek (som annars har alla
nationaliteter) eller någon som refererat till araber
i något verk. Eller något av liknande slag. SF är
kanske emot arabisk tradition. De är mer för sagor
(Tusen och en natt) än för teknologisk/vetenskapligt
inspirerade berättelser.

     "Read it and weep!"
Göran Jansson goran_ja@xxxxxxxx

      Låt vårkänslorna spira!