[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Roman på 6 milj tecken!

  • From: info <info@xxxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 12 Sep 2014 01:12:07 +0200

---- On Thu, 11 Sep 2014 23:52:55 +0200 Ahrvid  wrote ----

>http://io9.com/alan-moore-just-wrote-a-novel-so-enormous-people-cant-p-1633693800
>
>"The acclaimed author of Watchmen has recently finished his second novel,
>Jerusalem. Two interesting facts about it: 1) it's not set in Jerusalem, but
>Northampton, England, and 2) at over one million words, it's almost twice the
>size of Leo Tolstoy's War and Peace. Moore has said he doubts people will even
>be able to lift it."
>De 1 milj ord Alan Moore skrivit motsvarar ca 6 milj tecken. (Man
>multiplicerar "ord" med 6 för att få antal tecken.)

Jag håller just i dagarna på att skriva ett efterord om franska
1600-talsförfattaren och filosofen Madeleine de Scudery, som tillsammans med
sin bror skrev den roman som oftast räknas som världens längsta: "Artamène ou
le Grand Cyrus". Den skrevs under en fyraårsperiod där sista volymen utgavs
1653, och hela verket är på 2,1 miljoner ord, alltså ungefär dubbelt så mycket
som slöfocken Alan Moore åstadkommit. Han får väl skriva en trilogi av det.

SKRIVA - sf, fantasy och skr�ck  *  �ldsta svenska skrivarlistan
request@xxxxxxxxxxxxx f�r listkommandon (ex subject: subscribe).