[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] Skadestånd till tvångssterliserade

  • From: Alexander Stamou <alexander.stamou@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Thu, 12 Jan 2012 03:10:26 +0100

Den 12 januari 2012 02:20 skrev Stefan Askernäs <s.askernas@xxxxxxxxx>:

> Att vara född i fel kropp är att betrakta som ett (ibland livshotande)
> handikapp vilket myndigheterna har verktyg att avsevärt förmildra.

Tveksamt om man kan vara född i fel kropp. Däremot kan man ha en
upplevelse av att vara det. Frågan är då om även upplevelsen i sig kan
förändras eller om den enda möjligheten för individen ifråga är
omfattande kirurgiska och kemiska ingrepp. För närvarande verkar det
så, men om framtiden kan man spekulera. Science fiction!

> Att
> kräva individens fortplantningsförmåga i gengäld tycks ju vara en blandning
> av heteronormativ panik och statligt hållen rashygien. Märk väl att oavsett
> korrigering är det ännu förbjudet att ens spara sperma/ägg.

Ja, jag har som sagt aldrig sett någon officiell motivering till det
över huvud taget, så det borde väl inte vara så svårt att avskaffa.

Vad menas med att det är förbjudet att spara könsceller? Det kan man
väl göra privat? Man får visserligen betala för det, men jag känner
till både män och kvinnor som påstår sig ha gjort det, och här är en
relativt ny artikel från Aftonblaskan som påstår att det går alldeles
utmärkt (om man har råd):
http://www.aftonbladet.se/wendela/article13941508.ab.

Samtidigt har väl modifikation av vanliga celler till könsceller varit
under utforskning i flera år nu, vilket torde innebära att man i
framtiden kan få barn även om man är steriliserad (även med personer
av samma kön, eller med sig själv om man skulle vilja det). Hur långt
in i framtiden vet jag inte. Någon som har bättre koll?

/A