[SKRIVA] RE: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] Bisarr fantasymusikal: "Sköna Helena"

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 20 Aug 2013 00:15:05 +0200

Rickard:
> På svenska kallades filmen "Hellzapoppin"
> (http://www.imdb.com/title/tt0033704/) för just "Galopperande flugan",
> och det är möjligt att det gjordes en svensk scenversion av den
> kaospjäsen. Men möjligen tänker du på den klassiska pjäsen och
> tv-filmen "Spanska flugan" med Carl-Gustaf Lindstedt?  Jag syftade på den
> filmen.
> De inledande 15 minuterna till denna enormt bisarra och smått geniala
> film (Hellzapoppin) måste ses, kan inte beskrivas:
> http://www.youtube.com/watch?v=Sr00G-UMgVU Och man inser snabbt att
> [...]
  Det var nog ändå något speciellt med Monty P. De vidgade idéfältet för humor.
Vem kunde annars komma på att t ex arrangera en fotbollsmatch mellan grekiska
och tyska filosofer! Eller att proppa gatorna fulla med barn och sjunga "Every
sperm is sacred". Och framställa en cykelreparatör som superhjälte. Och mycket
annat.  Men naturligtvis fanns galen humor av olika slag innan. Själv är jag
väldigt förtjust i bröderna Marx.
www.skriva.bravewriting.com - delta i vår novelltävling! / Om Ahrvids
novellsamling Mord på månen: www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! Nu som
ljudbok: http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id=9186081462 / Läs även
AE i nya E-antologin Sista resan, http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan
/ YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)