[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] NSA övervakar allt

  • From: "Robert Andersson" <70264andersson@xxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 1 Aug 2013 14:01:22 +0200

From: "Ahrvid Engholm" <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
>Men det är en orättvis observation.

Snarare en ärlig observation... Samma komplikationer har uppstått från och till
i Storbrittanien, d v s där folk inte kunnat rösta
på något alternativ som företrätt dem därför att bägge alternativen varit helt
likartade. Det har orsakat en del (i mitt tycke)
tragiska konsekvenser.

>I system med en- eller fåmansvalkretsar har den valde å andra sidan mycket
>självständigare ställning visavi partiet och ett mer
>direkt ansvarsförhållande till väljarna. Det betyder att de valde i mycket
>högre grad fattar självständiga beslut, och inte ingår i
>något knapptryckarkompani toppstyrd av partiledningen.
>Den valde måste ta hänsyn till sin valkrets och de löften som avgivits till
>den. I Riksdagen kan vi vara tämligen säkra på hur
>*samtliga* i parti X, Y, Z röstar. I amerikanska kongressen går enskilda
>demokrater ofta med republikanska förslag, och vice versa.

Ja, det är väl en fördel. Men USA är också enormt mycket större än Sverige. Det
får man också ta med i beräkningen.

>Att de valda inte lätt toppstyrs och förvandlas till >röstboskap har sina
>demokratiska värden, och i ett system med två partier är
>å andra sidan åsiktsspridningen inom  partierna mycket stor. (I UK finns f ö
>flera partier, varav ett av de mindre nu är i
>regeringsställning.)

Den är stor även här. Dock är partistrategin överordnad.

> Men personligen tycker jag att det bästa bes lut politruker kan fatta, är att
> besluta att de skall besluta över mycket mindre, och
> i så hög grad som möjligt lämna människor i fred med nya lagar och påbud och
> skatter. Att folk själva får bestämma, det är
> demokrati (=folk-styre) i bokstavlig mening.

Om folk ska kunna bestämma måste de också få alternativ. Om de bara har två
alternativ, varav bägge är för övervakning då kan inte
heller folket påverka den frågan. Att säga att folk har friheten att bestämma
men förvägra dem valmöjligheterna som gör det möjligt
att bestämma. Det blir bara ett skenbart folkstyre.

/R