[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] Inflation och gravitationsvågor

  • From: Rickard Berghorn <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Wed, 19 Mar 2014 08:27:19 +0100

Den 18 mars 2014 21:19 skrev Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>:
>   Det tror jag är en feltolkning. (Du har kanske sett samma
> vetenskapsprogram på TV som jag. De är inte alltid tydliga i vad de säger,
> ibland rent felaktiga.) Dessa svampar växer, skickar utlöpare, i de
> riktningar som är mest effektiva för att nå näringskällor. Det är enkla
> algoritmer, inte mer avancerade än de simplaste datorprogram, ungefär:
> 10 Prova växa vänster IF luktar näring GOTO 40
> 20 Prova växa mitten IF luktar näring GOTO 40
> 30 Prova växa höger IF luktar näring GOTO 40
> 40 Väx vidare

Jag ser inte vetenskapsprogram på TV, jag läser tidskrifter, artiklar och
böcker. Poängen med slemsvamparna och deras rudimentära inlärningsförmåga
(det handlar naturligtvis om blind trial-and-error, eller i omformulerad
version de algoritmer du talar om) är att det hintar mot grunden för alla
kognitiva processer. B.F. Skinner var säkert inne på rätt spår i sin teori
där han hävdade att den allra mest grundläggande principen i inlärning och
tänkande är trial-and-error, bara oerhört mycket mer komplicerat och
sofistikerat hos en människa jämfört med en myra eller vattenloppa.