[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] Högsta förvaltningsdomstolen: Dator ingen tv-mottagare

  • From: "Zenzat" <zenzat@xxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sat, 14 Jun 2014 12:11:23 +0200

Vad beträffar TV så fanns det för en del år sedan en man i Storbritannien
som vägrade betala licens. BBC stämde honom inför rätta Han hävdade att där
han bodde kunde han  visserligen se TV men inte BBC, bara Sky. Det låg visst
några berg i vägen. Domstolens ledamöter for hem till honom och gav honom
rätt. I Sverige hade det inte gått efter licensen fungerar på samma sätt som
hundskatt och bilskatt. Den är knuten till innehavet, inte till tittandet.
Den som aldrig ser SVT:s kanaler utan bara glor på TV3 måste ändå betala
licens. Det är lite snuskigt, men så har det alltid varit.
Bertil