[SKRIVA] RE: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] Blir det regeringsskifte så avskaffas minkfarmerna

  • From: Erik Skaldeman <erik_skaldeman@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 17 Aug 2010 21:35:06 +0200

Män har ju förtryckt kvinnosläktet i tiotusentals år så det är ju uppenbarligen
något som är väl genomtänkt, eller?
Vad gäller djuren så har det blivit särskilt illa för dem sedan
jordbruksrevolutionen för några tusen år sen. Jag kritiserar inte nödvändigtvis
dödandet-för-föda i sig, utan framförallt de makabra former det är ordnat
under. Ex: förutom att man håller grisar i fångenskap, låter man dem i regel
aldrig vistas utomhus under sin livstid och förutom det så luktar det ammoniak
där de hålls i bås på betonggolv. Man struntar blankt i att grisar vanligtvis
bökar i jorden och att minkar vanligtvis simmar i vattnet etc.

Jag har gått och varit illa till mods med tanke på det som har sagts om att
djur i princip inte existerar annat än för våra ögon. Min hund dog nyligen och
om han bara var en bluff så kommer det hädanefter bli svårare att ta även andra
saker på allvar.
Något som jag minns väl var att om jag ropade på honom på ett visst sätt, kunde
han komma lunkande till mig bara för att nudda mig, ganska likt en kram, och
sedan gå vidare och nosa, liksom utan att förvänta sig någon annan förklaring
för att jag ropade, och umgänge som detta är väl det jag personligen har
svårast att bortförklara och säga att det inte fanns nån ömsesidighet alls i
det. Tanken verkar hemsk och om det är så, då känns det närmast som ett hån mot
mig. Ett hån från vem? Det vet jag inte, men det känns inte som nåt jag kan
acceptera och sen gå vidare som vanligt i mitt liv. Jag är tyvärr inte riktigt
lagd åt det hållet att jag blundar för det som verkar hemskt bara för att det
är hemskt.