[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Personer som äter ensamma ett hot mot demokratin

  • From: Rickard Berghorn <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Wed, 19 Jun 2013 15:57:15 +0200

[Korrigerar felskrivningen i ämnesraden.]

Den 18 juni 2013 17:30 skrev Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>:
>   Själv tycker jag att vi behöver uppvärdera människors rätt att styra,
> framför
> allt över sina egna liv. Det nuvarande systemet brukar jag kalla politokrati,
> dvs
> politiker styr, med svagt input från folks rätt att styra. Det är talande att
> citatet
> ovan talar om att nyttan med gemensamma måltider anges vara större tilltro
> till politikerna och att influera dessa... Däri tycks inte finnas någon
> tilltro till att
> [...]

Det första jag tänkte på när jag läste den tramsiga debattartikeln var
James Surowieckis bok "The Wisdom of Crowds":
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Wisdom_of_Crowds En bok om ett
fenomen som den unga och söta flicksnärtan till student säkert aldrig
hört talas om. Undersökningar visar att en folkmängd där varje individ
får göra en självständig uppskattning av till exempel vikten hos en
oxe, i regel kommer sanningen närmare än en samling experters
bedömning. Individuellt varierar bedömningarna större inom folkmängden
än inom samlingen av experter, men medelvärdet av uppskattningarna
tenderar att vara mer korrekt.

Det viktigaste här är att individerna i folkmängden gör en
_självständig_ bedömning. Så fort de börjar lyssna och låta sig styras
av någon enskild eller annan grupp människor, och får sin bedömning
färgad av förutfattade meningar eller bara opportunism, snedvrids
resultatet. Denna snedvridning motsvarar förstås det som skett bland
experterna i exemplet.