[SKRIVA] Re: [SKRIVA] På jakt efter första (?) svenska sf-filmen

  • From: Rickard Berghorn <berattelsen.om.allting@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Thu, 8 Nov 2012 09:31:59 +0100

2012/11/8 Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>:
> I en nylig bok om svensk affischkonst som jag bläddrade i på biblioteket såg
> jag en filmaffisch om en tänkbar svensk sf-film, visad i Sverige 1923:
> "Syndafloden" med manus av författaren Henning Berger. Wow, tänkte jag, och
> gosh - här skall googlas!
>   Affischen visade en stad översvämmad av dramatiska flodvågor som gick upp
> över stadens tak. En tydligt s k katastrofhistoria, sf enligt min
> uppfattning, kanske påminnande om Mikael Niemis nya Fallvatten (en historia
> om hur en norrländsk jättedamm fallerar och dränker halva Norrbotten).
> [...]

Henning Berger skrev en del spök- och skräckhistorier, och jag
publicerade honom jämte en presentation i ett nummer av Minotauren
(återtrycktes sedan i Syner i natten del 2). Men "Syndafloden" är inte
sf, den utspelar sig under en helt naturlig katastrof som drabbar en
litet samhälle, där några människor blir isolerade.

Däremot är den intressant på andra sätt. Pjäsen var Bergers största
framgång och blev en internationell succé. I Hollywood filmades den
två gånger, 1922 som "The Sin Flood" och 1930 (av samma regissör) som
"The Way of All Men" med Douglas Fairbanks Jr i huvudrollen. Det kom
också en tysk version året därpå: http://www.imdb.com/name/nm0074200/

/ Rickard