[SKRIVA] RE: [SKRIVA] Om allt möjligt

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 10 Mar 2010 17:18:07 +0100

To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
> Nja, Kevin Bacon-faktorn handlar om att skådespelare via sina filmroller är
> högst sex steg från skådespelaren Kevin Bacon.
  OK. Men nära nog!

> Coolt! När träffade du Gates?
  Jag har ju bakgrund som datorjournalist (även om det de sista åren legat på
sparlåga). Gates har besökt Sverige flera ggr. Microsoft har alltid sett den
svenska datormarknaden som strategiskt viktig (eftersom vi är ganska
datorlitterata). Jag har varit på två eller jag tror snarare tre seminarier,
presskonferenser o dyl där Bill Gates varit. Det jag minns bäst är från Berns
salonger (någon gång på 90-talet) där det var presskonferens och jag ställde
faktiskt ganska många av den samlade journalistkårens frågor (en 4-5 frågor i
alla fall). Sedan växlade vi några ord efter presskonferensen, utan vidare
signifikans. Jag minns också ett annat fillfälle, då Bill Gates var på
Stockholmsmässan (Älvsjö) där det var datormässa. Det jag minns är att han i
sitt tal hela tiden talade om "word processor" som "wordprosser"... (MS Word
var delvis ämnet för hans tal)

> utmärkt, och hans romaner och noveller är alla läsvärda).
> Vilken bok är det?
  Du tänker på Bob Shaws skrivarbok? Den heter något så enkelt och logiskt som
How to Write Science Fiction. Den har funnits på SF-Bokhandeln tidigare (och om
den fortfarande finns i tryck går den nog att beställa). Som sagt är den ganska
bra, en av de bästa i sin how-to-write-genre. Vettig, handfast och enkla
skrivartips.
  Och jag tycker att Bob Shaws skönlitterära prosa också är mycket läsvärd!
Duktig författare. (Han lärde sig att skriva Den Hårda Vägen. Medlem i
Nordirländsk fandom från tidigt 50-tal och framåt, en legendartisk grupp som
utgav en rad utmärkta fanzines. Där satt Bob Shaw och skrev i flera år innan
han började få saker professionellt publicerade.)

> Nej, fortsätt!
  Njae, jag forsatte här att snacka litet...
  Jag vet inte vad mer jag kan säga på temat "Jag mötte Lassie"? Jag har t ex
träffat Douglas Engelbart, mannen som uppfann datormusen. (Håkan Lans uppfann
en sorts digitaliseringsplatta.) Jag har träffat Jacob Palme och Torgny
Tholerus, som skrev det första svenska E-postsystemet (Kom). Jag såg Johan
Ulveson på systemet en gång, och Rikard Wolff på banken. Jag har träffat Hans
Alfredson och sett Astrid Lindgren gå på gatan (alltså vandra på gatan...inte
vad ni tror, snuskhumrar!). En gång fick jag ett brev av Isaac Asimov (det
handlade om att tidningen Teknimagasinet ville köpe en av hans noveller, vilket
han gick med på i brevet - han hade ett brevappper som förutom personnamnet
också hade firmanamnet Nightfall Inc).
  Jo, men det har jag ju nämnt flera gånger: Douglas Adams har jag träffat ett
par ggr. Det var en kul typ. Första gången var det ca 1982 på sf-bokhandeln
Andromeda i Birmingham, där han satt och signerade böcker (och jag gjorde
efteråt en kortare intervju med Adams; han satt under hela sessionen och
smuttade på vitt vin).
  Ett av de för mig stora mötena är med en person som många kanske inte känner
till, men det var med den omsvärmade sf-fanen Walt Willis (på världskongressen
1987 i Brighton). Walt Willis är ett av sf-fandomens mest kända namn och kompis
med Bob Shaw. Det var han och Bob Shaw som skrev "The Enchanted Duplicator", en
sagoallegori om sf-fandomen som är så nära man kan komma en bibel i dessa
förtappade sf-fanniska kretsar. En fullständigt legendarisk figur.
  Men NU får jag nog sluta snacka...

--Ahrvid

Ps. Men andra som har Jag Mötte Lassie-historier får gärna ge sina bidrag...!

Klicka här!
http://new.windowslivemobile.msn.com/SE-SE/windows-live-hotmail/default.aspx-----