[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Nu kan man radera i hjärnan

  • From: "Göran Ivarsson" <ivarsson.g@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Fri, 24 Oct 2008 20:41:15 +0200

Den den 24 oktober 2008 18:55 skrev Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>:
> Enligt Metro idag har forskarna kommet en bit på vägen mot att kunna radera
> ett specifikt minne i en hjärna. Man har vid George School of Medicine i alla
> fall
>lyckats med det på möss. Det kan vara bra att använda för att t ex bota fobier
>och rädslor av olika slag. Men inte hos möss - de struntar vi i (de får bära
>på sin
>kattfobi!) - utan när man senare utvecklar tekniken till människor.
Undrar vad de egentligen har lyckats med. Pressen har ju en tendens
att blåsa upp och förvränga allting. Och om man kan radera specifika
minnen, betyder det att man även i någon grad kan se vad en person
tänker?

>  Tyvärr är det dock också så att suddande i hjärnan också kan tänkas användas
> till en del mindre trevliga saker... Sf-författarna är nog villiga att ge
> förslag.
Några förslag på relevant sf? (Jag kan inte tänka mig att ingen skulle
ha kommit på idén innan)

--
Göran II