[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Någon som vill gå med i EAPA?

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 4 Jul 2013 00:39:56 +0200

Rickard:
> Jag skrev om öppna och googlingsbara arkiv. Den som vill djupdiskutera
> en novell eller roman in progress, eller ha kommentarer på en novell
> man skrivit, skickar det inte gärna till en lista med sådant arkiv.
  Jag tror att din uppfattning är i minoritet.  Om vi tar de som jag tror just
nu två största skrivarcommunitarna, Kapitel1 och 1av3, är de hur öppna som
helst kring postat material, och googlingsbara. "Kapitel1.se" ger 2,5 milj
träffar, "1av3.se" ger 3,5 milj. Ändå postar och kommenterar  folk noveller och
annat material där av hjärtans lust.  Om vi tar ev invändningar:  "Andra kan
sno min novellidé!" Men i praktiken är sådant extremt sällsynt.  "Jag skriver
ibland alltför personliga saker." Tja, oavsett om något är öppet eller ej skall
man aldrig skriva det man inte är bekväm med. Om inte annat sitter FRA, NSA m
fl och spionerar och massavlyssnar.  "Jag vill vara med i novelltävlingar vars
regler säger att en sak inte får vara postad på¨nätet." En relevant invändning,
men man får väga det mot nyttan av ett öppet arkiv. Och det finns saker att
göra för att gå förbi problemet, t ex att bara posta fragment av verk för att
få kommentarer, eller att inte posta den kanske mycket förändrade slutversionen
av en novell (men väl tidiga arbetskopior - det är kanske på det stadiet
novellkommentarer gör nytta).  Andra invändningar kan tänkas. Men väg det mot
att det ofta är bra att kunna hitta gammalt material och kunna peka till något
man postat.  För t ex SKRIVA är det också bra att vara synlig för omvärlden.
Folk som söker efter info om skrivande m m kan via Google eller andra
söktjänster snubbla över listan och kanske bli intresserade. Med ett stängt
arkiv skulle listan bli nästan osynlig för omvärlden.  Och som sagt, jag tror
inte det är något större problem för skribenter att posta och diskutera
material även om arkivet är öppet.
--Ahrvid
Ps. Och för att ta rubriken: Folk får gärna fundera på att gå med i EAPA! Se
tidigare postad info.
www.skriva.bravewriting.com - delta i vår novelltävling! / Om Ahrvids
novellsamling Mord på månen: www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! Nu som
ljudbok: http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id=9186081462 / Läs även
AE i nya E-antologin Sista resan, http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan
/ YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)