[SKRIVA] Re: [SKRIVA] NYT: Svensk konstnärinnan & spiritist uppfann abstrakt konst

  • From: Rickard Berghorn <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Tue, 30 Apr 2013 11:50:06 +0200

2013/4/30 Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>:
> NY Times berättar om Hilma af Klint, svensk konstnärinnan, som skriver om
> konsthistorien för abstrakt konst. Moderna museet i Stockholm ställer ut
> hennes verk som anses föregripa andra som tidigare setts som pionjärer för
> det abstrakta:
> http://www.nytimes.com/2013/04/30/arts/artsspecial/Giving-a-Swedish-Pioneer-of-Abstract-Art-Her-Due.html?pagewanted=all&_r=0
>
> af Klint var också intresserad av spirtism, seanser, ockulta saker - och det
> kanske har betydelse för hennes abstrakta måleri:

Jag hörde talas om Hilma af Klint redan under tidigt 90-tal, och
researchade henne av ren nyfikenhet i referenslitteraturen hos
Vetlanda museum när jag arbetade där. Jag nämnde henne sedan i
inledningen till ett nummer av Minotauren, och på den vägen kom
Mattias Fyhr att behandla henne i sin bok "Död men drömmande -- H P
Lovecraft och den magiska modernismen" (2006).

af Klints abstrakta konst var inspirerad av spiritismen och speciellt
madame Blavatskys teosofi, som lade grunden för det som under
1900-talet utvecklades till New Age. Blavatsky bakade samman
naturvetenskap, spiritism, religion och i synnerhet buddhism till en
ny religion som skulle vara bättre lämpad för den moderna människan,
och fick hundratusentals anhängare över hela världen.

Faktum är att man inte kan avfärda af Klint bara för att hon i sin
konst svärmade för spiritism och astralvärldar; den abstrakta konstens
pionjärer som Kandinsky var själva inspirerade av spiritism och
Blavatskys teosofi. Hilma af Klint och den abstrakta konstens
pionjärer hade samma inspirationskällor, och det förklarar
överensstämmelserna.