[SKRIVA] Re: [SKRIVA] NASA studerar röd stuga

  • From: "Göran Ivarsson" <ivarsson.g@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Sun, 30 Nov 2008 19:18:38 +0100

Den den 30 november 2008 12:44 skrev Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>:
> [...]
> "ett litet paket som kan veckla ut sig till en Friggebod"). Han tror att det
> kan bli verklighet...
>   - ...2012. Skall det ske i svensk regi måste vi först bygga en egen
> månladare. Vi beräknar att projektet skulle kosta några hundra miljoner
> kronor men vi har många företag som är intresserade av att sponsra. Vi
> behöver synliggöra Sverige för att bli konkurrenskraftiga.
>   Den här till synes tokiga idén har alltså viss PR-uppgift. I övrigt är det
> ett rent konstprojekt, ett av tidernas märkligaste...
Jag tycker det låter som ett ganska dumt projekt i och med att det
inte fyller någon riktig funktion.

> Ps. Varför är röda stugor så "svenska"? Det kommer från att Falu rödfärg
> varit så vanlig i landet, en färg som i sin tur är en biprodukt från Falu
> koppargruva.
På tal om det... Falukorven är faktiskt också en produkt av
grunvindustrin. Det sägs att man använde oxskinn till repen som man
använde i gruvorna. Av köttet gjorde man det som senare blev känt som
falukorv. Det är nog ingen slump att plasten runt falukorv brukar vara
röd...

--
Göran II